Răspuns la întrebarea din nr. 117 (3) 2017

Este foarte dificil să alegi un singur articol al Legii 95/2006, pe care să-l modifici în aşa fel încât să poţi îmbunătăţi legislaţia. De ce? Pentru că această lege a fost de nenumărate ori modificată, în funcţie de viziunea fiecărui ministru sau guvern. 
Totuşi, dacă ar fi să aleg un singur articol, aş alege articolul 64, unde sunt date definiţiile care implică asistenţa medicală primară, respectiv medicina de familie (consider că nu ar fi corect să aleg un articol care să se refere la activitatea altor colegi; mă pot pronunţa doar asupra articolelor care reglementează activitatea de medic de familie). Nu aş schimba tot articolul, ci aş adăuga un nou paragraf care să conţină următorul text: „Asistenţa medicală primară este reglementată conform capitolului «Asistența medicală primară» din cadrul Legii privind organizarea şi exercitarea profesiei de medic”. 
Aş forţa astfel clasa politică să apeleze la societăţile medicale profesionale să facă o lege separată doar pentru medici, indiferent de specialitate. Care ar fi motivul? Răspunsul este simplu: egalitate şi echilibru nediscriminatoriu între profesiile liberale. Conform legislaţiei în vigoare, medicina reprezintă o profesie liberală, însă, dacă studiem mai bine această problemă, vom observa că dintre toţi actorii care intervin în identificarea, menţinerea sau reabilitarea gradului stării de sănătate a pacientului, doar medicul, indiferent de specialitate, nu are o lege proprie prin care să-i fie reglementate organizarea şi exercitarea profesiei. Asistenţii medicali şi moaşele îşi desfăşoară activitatea conform Legii 307/2004, tehnicienii dentari îşi desfăşoară activitatea conform Legii 96/2007, asistentul medical comunitar îşi desfăşoară activitatea conform OUG 18/2017, psihologul îşi desfăşoară activitatea conform Legii 213/2004, farmacistul îşi desfăşoară activitatea conform Legii 305/2004. Şi atunci, consider că este pertinentă întrebarea: Oare de ce nu există o lege privind organizarea şi exercitarea profesiei de medic?
Lipsa acestei legi reprezintă o reminiscență a epocii comuniste, în care medicul nu putea exista în afara sistemului sanitar de stat. În acea vreme, medicul era supus politicii naţionale şi nu îşi putea desfăşura activitatea în mod independent, în beneficiul pacientului, ci prima tot timpul politica de stat. Au trecut 27 de ani, dar clasa politică, indiferent de culoare şi ideologie, nu s-a maturizat. 
În antiteză cu sistemul nostru politic, democraţiile mature au demonstrat că imixtiunea politică în cadrul profesiilor liberale nu aduce beneficii, ci, de cele mai multe ori, din cauza suprareglementării realizate prin legi şi sau instituţii de control, împiedică dezvoltarea şi funcţionarea acestui segment. De ce există aceste suprareglementări? Răspunsul, din păcate, îl cunoaştem cu toţii: veşnica obsesie pentru control, asociată unei viziunii politice şi reglementărilor legislative cu efect pe termen scurt şi foarte scurt.

Vă invităm să ne transmiteți părerea dumneavoastră, însoțită de un scurt comentariu, pe adresa redacției: redactia@medichub.ro. Cele mai interesante răspunsuri vor fi publicate.

Cum credeţi că s-ar putea interveni eficient pentru ca în sistemul de sănătate românesc cazurile rezolvate în ambulatoriu 
să prevaleze faţă de numărul internărilor?

Conform Euro Health Consumer Index 2016, ponderea mult mai mare a chel­tu­ie­li­lor reprezentate de asistenţa medicală spitalicească, în comparație cu asistenţa medicală ambulatorie, este rezultatul unui sistem de sănătate arhaic. România este, din acest punct de vedere, pe al doilea loc în Europa, necesitând, după pă­re­rea spe­cia­liș­tilor, restructurarea serviciilor de sănătate.
costurile cu spitalizarea, ca procent din totalul cheltuielilor din sanatate
costurile cu spitalizarea, ca procent din totalul cheltuielilor din sanatate