În această perioadă dificilă pentru noi toţi, practicarea meseriei pe care ne-am ales-o a devenit o provocare. Telemedicina este tot mai des promovată, adaptată la realităţile şi infrastructura fiecărei ţări şi, mai ales, la fiecare specialitate în parte.
Consultul medical este adeseori obligatoriu, dar abordarea iniţială a pacientului prin telemedicină îşi găseşte locul şi valoarea în condiţiile pandemiei de COVID-19, în care distanţarea fizică este foarte importantă în limitarea transmiterii infecţiei virale.
Sumarizarea adusă de CDC (Centers of Disease Control and Prevention) din SUA privind utilitatea telemedicinei în condiţiile actuale mi se pare pertinentă şi de aceea am ales să v-o prezint. Cu siguranţă trebuie să ne adaptăm mai bine situaţiei actuale şi să le oferim pacienţilor noştri sprijinul de care au nevoie. Efortul şi soluţiile inovatoare ale audiologilor şi logopezilor din ţări cu tradiţie în audiologie, de a-şi continua activitatea clinică, mi se par remarcabile. Echipe de cercetare din nuclee de cercetare renumite au reuşit ca într-un interval de timp scurt, de numai câteva luni, să creeze programe sau aplicaţii noi care să permită continuarea activităţii medicale şi paramedicale.
Telemedicina, conform CDC, include:
-
Activitate sincronizată – interacţiune în timp real între pacient şi personalul medical prin convorbire telefonică sau conexiune audiovideo.
-
Activitate nesincronizată – comunicarea dintre pacient şi personalul medical nu are loc în timp real. Tehnologia de stocare şi trimitere permite colectarea informaţiilor, fotografiilor sau a înregistrărilor video, care vor fi analizate ulterior. Portalurile dedicate permit comunicarea în sistem securizat, astfel încât să se respecte deontologia medicală.
-
Monitorizarea pacientului de la distanţă – această metodă permite transmiterea directă de la distanţă a datelor pacientului (în timp real sau nu) către personalul medical.
1. Screeningul pacienţilor pentru alte afecţiuni decât COVID-19, înainte de a se prezenta la medic, pentru a amâna consulturile care nu sunt urgenţe.
2. Triajul şi screeningul epidemiologic privind simptomatologia caracteristică infecţiei cu SARS-CoV-2.
3. Monitorizarea pacienţilor aflaţi în autoizolare sau carantină.
4. Monitorizarea pacienţilor cu COVID-19 după externare, în cazul în care aceştia necesită izolare la domiciliu, dar şi pentru înregistrarea deteriorării bruşte a stării lor de sănătate, precum şi pentru a monitoriza pe termen lung recuperarea acestora.
5. Urmărirea persoanelor de contact ale pacienţilor identificaţi cu COVID-19.
6. Tratament specific pentru pacienţii infectaţi cu SARS-CoV-2 spitalizaţi – reduce riscul expunerii personalului medical. Doar un cadru medical intră echipat corespunzător în salon pentru a evalua starea pacientului, pentru a-i administra tratamentul sau pentru terapia complicaţiilor survenite şi poate comunica prin telefon/tabletă cu ceilalţi membri ai echipei medicale. De asemenea, colaborarea cu medicii specialişti de boli infecţioase sau terapie intensivă se poate realiza prin telemedicină şi între unităţi medicale în care nu există personal specializat în tratamentul infecţiei cu SARS-CoV-2. Teleradiologia este şi ea utilizată în evaluarea acestor pacienţi, dacă medicul radiolog nu este disponibil în unitatea medicală care tratează aceşti pacienţi.
7. Telemedicina permite accesul la servicii medicale esenţiale pentru pacienţii fără COVID-19. Aceasta poate fi folosită ca o strategie de management al pacienţilor cronici sau cu alte afecţiuni decât COVID-19, pentru a le asigura acestora continuitatea serviciilor medicale de care au nevoie şi pentru a evita adresabilitatea întârziată, tardivă chiar, a pacienţilor care nu solicită consultul medical din cauza temerii de a se infecta cu SARS-CoV-2 în unitatea medicală. Telemedicina este utilă în aceste cazuri atât pentru a identifica urgenţele medicale, cât şi pentru a monitoriza pacientul după consultul medical, reducând astfel contactul şi riscul expunerii la infecţia cu SARS-CoV-2 în unităţile de servicii medicale de tip ambulatoriu. Se preferă prescrierea medicamentelor prin reţete digitale, pentru o perioadă mai lungă, în cazul pacienţilor cronici, pentru a limita numărul vizitelor la medicul de familie şi aglomeraţia din aceste cabinete.
8. Susţinerea psihologică a populaţiei în timpul pandemiei prin serviciile de telemedicină, aspect deosebit de util în această perioadă în care izolarea şi distanţarea fizică îşi pun amprenta pe comportamentul şi starea emoţională a populaţiei şi pacienţilor cu COVID-19.
Care sunt limitele telemedicinei?
-
Există, fără îndoială, situaţii în care consultul medical faţă în faţă este obligatoriu, fiind vorba de urgenţe medicale sau chirurgicale, comorbidităţi esenţiale în evoluţia stării prezente sau cazuri noi la care consultul medical şi efectuarea unor analize sunt necesare.
-
Telemedicina poate să nu fie metoda adecvată în cazurile în care pacienţii au o reţinere privind trimiterea datelor medicale, fie pentru că sunt afecţiuni specifice, fie pentru că nu au încredere în sistemele de securizare a datelor.
-
Limitarea sau absenţa accesului la serviciile de telemedicină.
-
Particularităţile culturale sau religioase pot împiedica utilizarea telemedicinei.
Vă doresc sănătate şi anduranţă în acest maraton nou pentru societatea noastră!
Mădălina Georgescu