AUDIOLOGY

Potenţialele corticale evocate auditiv la pacienţii implantaţi cohlear

PCEA in cochlear implanted patients

Data publicării: 26 Noiembrie 2024
Editorial Group: MEDICHUB MEDIA
10.26416/ORL.65.4.2024.10303

Abstract

Objective. To evaluate maturational changes in the au­­di­­tory cortex of children with cochlear implants (CIs) based on the presence of the P1 component of cortical audi­to­ry evoked potentials (PCEAs). Subjects and method. Three children with cohlear implants were included in this study. All children had pre-lingual deafness and had con­ven­tio­nal hearing aids in both ears before the cochlear implant sur­gery. They received their first CI between the ages of 2 and 4 years old. One subject underwent a second CI four years later. PCEAs were measured using the HEARLab equipment for each implanted ear, six to eight years after cochlear implantation. The presence of the P1 wave of PCEAs was determined using three different speech tokens (i.e., /m/, /g/, and /t/) with different energy spec­tra, characteristic of low-, mid-, and high-frequencies. Results. P1 was present in all cochlear-implanted ears, with statistically significant p-values for each short-speech sti­mu­lus. The recordings showed clearer morphology and shor­ter P1 latency in the ear with longer CI experience, not only between subjects but also for patients with bilateral CIs. Conclusions. Pa­tients with prelingual deafness who un­der­went cochlear im­plan­ta­tion before the age of 4 developed primary cortical au­di­tory area activity. Evaluated at ages below 11 years old, the recorded PCEA traces showed that auditory cortex ma­tu­ra­tion was incomplete but improved with lon­ger CI ex­pe­rience, along with shorter P1 latency and narrower P1 peak in subjects with longer CI experience. In addition, our re­sults showed that one cochlear implant was not sufficient to overcome auditory deprivation in the non-implanted ear; PCEA recordings have smaller amplitudes in the second im­­plan­­ted ear, which had no hearing aid between the two coch­­lear implantations.
 

Keywords
cochlear implantcortical auditory evoked potentialshort speech stimuliHEARLabaudibilityfitting 

Rezumat

Obiectiv. Evaluarea modificărilor determinate de maturarea cortexului auditiv la copiii implantaţi cohlear pe baza prezenţei componentei P1 a potenţialelor corticare evocate auditiv (PCEA). Subiecţi şi metodă. Am inclus în acest studiu trei co­­pii implantaţi cohlear. Toţi au avut surditate prelinguală şi au purtat proteze auditive convenţionale la ambele urechi îna­­in­­te de implantarea cohleară. Ei au fost implantaţi cohlear la vârste cuprinse între 2 şi 4 ani. Unul dintre copii a fost im­­plan­­tat bilateral, primind al doilea implant la patru ani dis­­tan­­ţă de prima implantare cohleară. PCEA au fost în­re­gis­tra­­te cu echipamentul HEARLab la şase-opt ani distanţă de la implantarea cohleară. Prezenţa undei P1 a fost obţinută în ur­­ma stimulării cu trei consoane diferite: /m/, /g/ şi /t/, ele având ener­­gii spectrale diferite, caracteristice frecvenţelor grave, medii şi înalte. Rezultate. Unda P1 a fost înregistrată la toate urechile im­­plan­­ta­­te pe care le-am evaluat în acest studiu, cu diferenţe sem­­ni­­fi­­ca­­tiv statistice (valoarea p) pentru fiecare dintre stimulii acus­­tici pe care i-am folosit. Traseele înregistrate au relevat o mor­fo­lo­gie clară a undei P1 şi latenţe invers proporţionale cu du­ra­ta experienţei cu implantul cohlear, nu numai între su­biec­ţii testaţi, dar şi pentru pacientul implantat bilateral. Concluzii. În studiul nostru, pacienţii cu surditate prelinguală implantaţi coh­­lear înaintea vârstei de 4 ani au dezvoltat activitate în cor­­texul auditiv primar după implantarea cohleară. La cel mai ma­­re copil inclus în studiu, evaluat la vârsta de 12 ani, PCEA în­­re­­gis­­tra­te au arătat o maturare auditivă corticală incompletă. De asemenea, rezultatele pe care le-am înregistrat relevă că im­­plan­­ta­­rea cohleară unilaterală nu este suficientă pentru a depăşi deprivarea auditivă datorată urechii neimplantate, având în vedere că traseele PCEA au amplitudine mai mică la a doua ureche implantată în cazul copilului implantat cohlear bi­la­­te­­ral şi care nu a mai purtat proteză auditivă convenţională la a doua ureche implantată după prima intervenţie chirurgicală.
 
Cuvinte Cheie
implant cohlearpotenţiale corticale evocate auditivstimuli verbali scurţiHEARLabaudibilitatereglaj

Introducere

Evaluarea auzului la persoanele ale căror răspunsuri comportamentale nu sunt fiabile este o provocare. Testele audiologice obiective precum audiometria prin răspuns evocat de trunchi cerebral (Brainstem Evokec Response Audiometry – BERA) şi testarea căii auditive până la nivelul mezencefalului cu stimul continuu (Auditory Steady State Respone – ASSR) sunt metode de rutină utilizate pentru determinarea pragurilor de auz, împreună cu testele de ureche medii (impedansmetria) şi evaluarea comportamentală. Această strategie de tip puzzle de evaluare a auzului la sugari şi copiii mici are succes la majoritatea dintre ei. Disincronia auditivă (tulburări ale spectrului neuropatiei auditive – ANSD) este excepţia majoră a acestui protocol.

Dar odată ce copilul este diagnosticat cu hipoacuzie, beneficiul amplificării adus de protezele auditive sau implantul cohlear este greu de estimat, mai ales la copiii mici.

În ultimii ani, potenţialele corticale evocate auditiv (PCEA) a dobândit tot mai mult interes printre audiologi pentru evaluarea discriminării vorbirii prin intermediul aparatelor auditive(1).

După cum s-a demonstrat încă de la descoperirea lor, PCEA îşi au originea în cortexul auditiv şi pot fi înregistrate la subiecţii treji, ca răspuns la stimularea de tip ON-OFF cu sunete, precum şi ca răspuns la schimbarea stimulului acustic. La început, PCEA au fost concepute pentru determinarea pragurilor de auz la copii, dar rezultatele au fost descurajatoare, deoarece sugarul ar trebui să fie treaz şi liniştit în acelaşi timp.

PCEA au fost rafinate şi introduse de către Lightfoot(2) în evaluarea de rutină a pragului de auz la adulţi, în principal în cazurile medico-legale.

În ceea ce priveşte tema noastră, aşa cum am menţionat anterior, PCEA au fost folosite în ultima vreme pentru evaluarea reglajului protezelor auditive şi a implantului cohlear(3,4,5,6) şi, de asemenea, pentru monitorizarea maturizării şi plasticităţii sistemului auditiv prin stimulare auditivă(7,8,9,10). În plus, PCEA pot fi utilizate în scopuri neurologice, cum ar fi procesarea temporală(11,12), antrenamentul auditiv(13,14) şi efectul îmbătrânirii(15,16,17).

PCEA, ca potenţiale evocate auditiv cu latenţă lungă, au fost obţinute cu stimuli acustici („ton burst”, în principal), iar cercetătorii au trebuit să depăşească o problemă importantă – artefactul adus pe înregistrare de implantul cohlear(18,19,20). Ultimele studii au promovat stimularea cu stimuli verbali în testarea PCEA, în special pentru evaluarea beneficiului auditiv la subiecţii protezaţi auditiv. Sunt disponibile diferite tipuri de stimuli – /ba/ şi /da/ sau /m/, /g/ şi /t/, în funcţie de echipamentul de potenţiale evocate. Unii autori preferă ultimul tip de stimuli datorită unei mai bune evaluări a reglajului protezei auditive sau a implantului cohlear, pe domenii frecvenţiale separate.

Metodologie

În studiul de faţă, am inclus trei utilizatori de implant cohlear (IC), copii cu o experienţă de trei până la cinci ani cu IC şi cu performanţe bune de vorbire. Pentru toţi, am evaluat beneficiul auditiv prin audiogramă tonală liminară (ATL) şi audiogramă vocală în câmp liber şi, ulterior, au fost testaţi prin PCEA cu echipamentul HEARLab.

Pentru testarea prin audiometrie am folosit sistemul Interacoustics Equinox şi difuzorul SP90A, plasat la un metru în faţa pacientului, la înălţimea capului. Pentru ATL, pragurile de auz au fost măsurate la 250, 500, 1000, 2000 şi 4000 Hz. Pentru audiometria vocală am folosit material înregistrat calibrat, alcătuit din cuvinte bisilabice în limba română, echilibrate fonetic conform gramaticii limbii române, înregistrate de o profesionistă în dicţie. Testarea s-a efectuat în camera insonorizată, cu copiii stând pe scaun şi cu procesorul de sunet al IC funcţional.

Pentru PCEA am folosit, aşa cum am menţionat mai sus, sistemul HEARLab (Frye Electronics, Tigard, Oregon) datorită rezultatelor bune obţinute în metodele australiene de evaluare a auzului cu acest echipament. Copiii erau treji, liniştiţi, aşezaţi confortabil într-un fotoliu, uitându-se la desene animate pe o tabletă, fără sonor. Ca stimuli acustici am folosit sunete scurte de vorbire extrase din vorbirea fluentă, furnizate de echipament. Aceste sunete au spectre de energie diferite, în domeniul frecvenţelor joase, medii şi înalte (200-500 Hz, 800-1600 Hz, respectiv 2000-8000 Hz). Ca traductor am folosit difuzorul HEARLab, pentru testare în câmp liber, care a fost plasat la un metru în faţa copilului, la nivelul capului, iar procesorul de sunet al implantului cohlear a fost pornit pe durata testării. Stimulii verbali folosiţi de echipament au fost /m/: durată de 30 milisecunde, /g/: durată de 21 milisecunde şi /t/: durată de 30 milisecunde, la niveluri de intensitate peste pragul auditiv (65 dB SPL), cu o perioadă de repetiţie de 1125 milisecunde, în polaritate alternativă, în concordanţă cu rezultatele din literatură(21,22,23,24,25,26), deoarece permit estimarea audibilităţii cu specificitate frecvenţială (250, 1250 şi, respectiv, 3250 Hz).

Achiziţia răspunsului a fost efectuată prin două canale care au înregistrat atât traseele răspunsului cortical, cât şi forma stimulului verbal. Am folosit trei electrozi de înregistrare – electrodul activ pe frunte, cât mai sus spre inserţia părului, electrodul de referinţă pe mastoida neimplantată şi electrodul comun pe glabelă(27). Am folosit electrozi autoadezivi, după ce am pregătit pielea cu gelul Nuprep®. Electrodul activ şi cel comun au fost plasaţi la distanţă unul de celălalt, iar impedanţa electrozilor trebuie să fie mai mică de 5 kOhm. HEARLab permite monitorizarea electroencefalografică (EEG), iar nivelul artefactului a fost luat în considerare pentru acceptarea PCEA. Respingerea artefactului este setată la ±150 microV. Activitatea EEG a fost amplificată (1210) şi filtrată cu filtre trece-bandă între 0,3 şi 30Hz. Raportul semnal-zgomot (SNR) are coduri de culoare: verde-galben-roşu, corespunzător unui SNR foarte bun, acceptabil sau, respectiv, slab. Fereastra de înregistrare include intervale de 200 de milisecunde înainte de stimulare şi 600 de milisecunde după stimulare şi o rată de eşantionare de 1000 Hz. Pentru corecţia liniei de bază, care a fost utilizată pentru fiecare epocă înregistrată individual, a fost utilizată o medie de 100 de milisecunde înainte de declanşarea stimulului.

Traseele înregistrate s-au bazat pe trei sunete verbale (/m/, /g/ şi /t/) alternate de software în blocuri de 25 de prezentări, cu o asincronie de declanşare a stimulului de 1125 de milisecunde. Achiziţia datelor s-a oprit după 70 de epoci acceptate pentru fiecare sunet verbal, determinând o durată a testării de 15-30 de minute, în funcţie de activitatea EEG.

Rezultate

Traseele PCEA includ în mod caracteristic vârfuri, P1, N1 şi P2, dacă evaluăm subiecţii cu auz normal cu vârsta de peste 18 ani (figura 1).
 

Figura 1. Înregistrare PCEA la un adult cu auz normal (sunt notate intervalele normale de latenţă pentru fiecare din vârfurile înregistrate P1, N1 şi P2)
Figura 1. Înregistrare PCEA la un adult cu auz normal (sunt notate intervalele normale de latenţă pentru fiecare din vârfurile înregistrate P1, N1 şi P2)

În studiul nostru, am folosit testul de evaluare corticală a auzului amplificat (ACA) disponibil cu echipamentul HEARLab. Copiii incluşi au avut cu toţii vârsta mai mică de 12 ani şi am putut înregistra doar vârful P1, din cauza maturizării fiziologice a sistemului auditiv(28).

Am căutat prezenţa vârfului P1 şi latenţa acestuia, comparând cu intervalul normal de latenţă pentru subiecţi cu auz normal de aceeaşi vârstă (50-300 milisecunde).

Software-ul calculează semnificaţia statistică a undelor înregistrate în raport cu prezenţa lor sau nu, oferind valoarea p a fiecărei unde obţinute pentru stimulii /m/, /g/ şi /t/, prezentaţi la 65 dB SPL. Valoarea p reprezintă probabilitatea ca doi stimuli acustici diferiţi să fie semnificativ diferiţi unul de celălalt. O valoare p mai mică de 0,05 indică faptul că răspunsul la nivel cortical este diferit la zgomot faţă de stimulii acustici verbali, deci cortexul auditiv poate recunoaşte vorbirea.

Pentru subiecţii noştri, traseele înregistrate sunt prezentate în figurile din cadrul articolului. Nu am avut nevoie de intensităţi mai mari de stimulare (75 dB SPL disponibil pe echipament) deoarece toţi cei trei utilizatori de IC au prezentat unde P1 fiabile, semnificative statistic pentru fiecare stimul utilizat.

Subiectul 1

Un băiat de 11 ani, cu hipoacuzie neurosenzorială (HNS) profundă bilaterală congenitală, a fost implantat cohlear la urechea dreaptă la vârsta de 3 ani şi al doilea implant cohlear la urechea stângă la vârsta de 7 ani. A avut proteze auditive convenţionale bilaterale de la vârsta de 18 luni şi a urmat terapie logopedică de la vârsta de 2 ani. După prima implantare cohleară nu a purtat proteză auditivă la urechea stângă, cea neimplantată cohlear iniţial. Achiziţia limbajului articulat şi dezvoltarea vorbirii au fost destul de bune cu primul implant cohlear.

După a doua implantare cohleară, la vârsta de 7 ani, s-a concentrat pe antrenamentul auditiv cu al doilea IC şi a dezvoltat abilităţi bune de orientare spaţială şi o mai bună înţelegere a vorbirii la şcoală (şcoală publică de la şapte ani). Rezultatul evaluării audiologice subiective este prezentat în figura 2 (ATL în câmp liber şi audiometrie vocală [AV] cu fiecare implant cohlear, în câmp liber). PCEA au fost efectuate în timpul unei sesiuni anuale de reglaj, la vârsta de 11 ani. Am testat mai întâi stimulii /g/, /m/ şi /t/, dar şi stimulul /s/, în acest caz. Rezultatele sunt prezentate în figurile 3-6.
 

Figura 2. ATL în câmp liber, IC bilateral; audiogramă vocală în câmp liber, IC bilateral
Figura 2. ATL în câmp liber, IC bilateral; audiogramă vocală în câmp liber, IC bilateral
Figura 3. Valorile p pentru stimularea urechii drepte
Figura 3. Valorile p pentru stimularea urechii drepte
Figura 4. PCEA în câmp liber; IC la urechea dreaptă (IC la vârsta de 4 ani); şapte ani de experienţă cu IC
Figura 4. PCEA în câmp liber; IC la urechea dreaptă (IC la vârsta de 4 ani); şapte ani de experienţă cu IC
Figura 5. PCEA în câmp liber; IC la urechea stângă (IC la vârsta de 7 ani); patru ani de experienţă cu IC
Figura 5. PCEA în câmp liber; IC la urechea stângă (IC la vârsta de 7 ani); patru ani de experienţă cu IC
Figura 6. Valorile p pentru stimularea US
Figura 6. Valorile p pentru stimularea US


Subiectul 2

O fetiţă de 8 ani, cu hipoacuzie neurosenzorială profundă bilaterală congenitală, a fost implantată cohlear la urechea dreaptă la vârsta de 2 ani. Ea a purtat proteze auditive convenţionale bilateral de la vârsta de 10 luni şi a urmat şedinţe de logopedie de la vârsta de 18 luni. După implantarea cohleară, nu a purtat aparatul auditiv în urechea stângă neimplantată şi va primi anul acesta al doilea implant cohlear în urechea stângă.

Cu implantul cohlear a dezvoltat un limbaj şi vorbire foarte bune, iar acum este în clasa a doua la o şcoală publică. Rezultatul evaluării audiologice subiective cu implantul cohlear este prezentat în figura 7 (ATL şi audiogramă vocală în câmp liber). PCEA au fost efectuate în timpul unei sesiuni anuale de reglaj al procesorului de sunet al implantului cohlear, la vârsta de 8 ani. Testarea s-a efectuat cu stimulii /g/, /m/ şi /t/. Rezultatele sunt prezentate în figurile 8 şi 9.
 

Figura 7. ATL şi AV în câmp liber – IC la urechea dreaptă
Figura 7. ATL şi AV în câmp liber – IC la urechea dreaptă
Figura 8. PCEA în câmp liber, cu IC la urechea dreaptă (IC la vârsta de 4 ani); şase ani de experienţă cu IC
Figura 8. PCEA în câmp liber, cu IC la urechea dreaptă (IC la vârsta de 4 ani); şase ani de experienţă cu IC
Figura 9. Valorile p pentru stimularea urechii drepte
Figura 9. Valorile p pentru stimularea urechii drepte


Subiectul 3

Un băiat de 9 ani, cu hipoacuzie neurosenzorială profundă bilaterală congenitală determinată de prezenţa apeductului vestibular mărit bilateral asociat cu sindromul Pendred, a fost protezat auditiv convenţional bilateral de la vârsta de 1 an şi a urmat terapie logopedică. Din cauza rezultatelor slabe în achiziţia vorbirii şi limbajului, a fost implantat cohlear la urechea stângă la vârsta de 2 ani. După implantarea cohleară nu a mai purtat proteza auditivă convenţională la urechea dreaptă, neimplantată. A dezvoltat o vorbire şi un limbaj foarte bune cu implantul cohlear, iar acum, la vârsta de 9 ani, este în clasa a treia la o şcoală publică. Rezultatele evaluării audiologice subiective sunt prezentate în figura 10 (ATL şi AV în câmp liber). PCEA au fost efectuate în timpul unei sesiuni anuale de reglaj al procesorului de sunet al implantului cohlear, la vârsta de 9 ani. Testarea s-a efectuat cu stimulii /g/, /m/ şi /t/. Rezultatele sunt prezentate în figurile 11 şi 12.
 

Figura 10. ATL şi AV în câmp liber, IC la urechea stângă
Figura 10. ATL şi AV în câmp liber, IC la urechea stângă
Figura 11. PCEA în câmp liber cu implant cohlear (IC la urechea dreaptă de la vârsta de 2 ani); şapte ani de experienţă cu IC
Figura 11. PCEA în câmp liber cu implant cohlear (IC la urechea dreaptă de la vârsta de 2 ani); şapte ani de experienţă cu IC
Figura 12. Valorile p pentru stimularea urechii stângi
Figura 12. Valorile p pentru stimularea urechii stângi


Discuţie

PCEA sunt considerate o metodă foarte utilă pentru a evalua auzul la persoanele fără capacitatea de a răspunde comportamental la stimularea sonoră, cum este cazul copiilor mici(29,30,31).

Aceste potenţiale evocate auditive cu latenţă târzie (PCEA) au unele avantaje în comparaţie cu potenţialele evocate auditiv (PEA) cu latenţă scurtă precum PEAP şi ASSR:

a) pot fi folosite ca stimuli caracteristici acustici relevanţi pentru limbaj(32);

b) înregistrările obţinute la PCEA sunt considerate similare dovezii de funcţionalitate a întregii căi auditive, de la ureche până la cortexul auditiv(33), cât şi a prezenţei percepţiei auditive(34);

c) latenţa undei P1 este relevantă pentru dezvoltarea audiţiei centrale la copiii hipoacuzici(3).

d) pacienţii cu afecţiuni din spectrul neuropatiei auditive (ANSD), la care evaluarea audiţiei este foarte dificilă, răspund mai bine la evaluarea prin PCEA decât la testarea cu PEAP, acestea din urmă fiind absente la pacienţii din această categorie, indiferent dacă aceştia aud sau nu(35,36).

PCEA pot fi întotdeauna înregistrate la pacienţii cu auz normal la intensităţi superioare pragurilor de auz. Cu toate acestea, nu la toate persoanele cu deficienţe de auz se înregistrează PCEA, chiar dacă stimularea sonoră este audibilă, din mai multe posibile motive: patologia urechii medii, nivelul de maturare a căii auditive sau capacitatea de discriminare a vorbirii(37,38,39). Această problemă trebuie întotdeauna avută în vedere atunci când se evaluează beneficiul auditiv al protezei auditive.

National Acoustic Laboratories (NAL) Australia sunt foarte implicate în cercetarea PCEA şi în utilizarea HEARLab ca metodă de rutină pentru evaluarea audibilităţii la pacienţii cu proteză auditivă(5,21). Din rezultatele publicate de acestea, avem un protocol clinic pentru înregistrarea PCEA. Trebuie menţionate câteva concluzii ale cercetării lor:

  • Amplitudinea PCEA la copiii protezaţi auditiv este mai mare decât la persoanele neprotezate, copii sau adulţi(1,40,41).
  • Testarea auditivă în câmp liber cu stimuli verbali scurţi cu diferite caracteristici frecvenţiale (frecvenţă joasă, medie sau înaltă) este relevantă la subiecţii hipoacuzici, protezaţi auditiv sau nu(21,34,35,38,42,43,44,45,46,47,48,49).
  • Există o corelaţie foarte bună între traseele PCEA şi observarea de către părinţi a comportamentului auditiv şi a producţiei verbale(47).

HEARLab poate oferi dovada că vorbirea este audibilă cu ajutorul protezei auditive convenţionale (p<0,05 este foarte bine corelat cu prezenţa PCEA)(37,38,39). Părinţii înţeleg mai uşor prin această metodă de testare că proteza auditivă sau implantul cohlear este cu adevărat benefic pentru copilul lor şi îl va încuraja să poarte proteza auditivă sau implantul cohlear(21,37,38,39,41).

De asemenea, înregistrările PCEA pot fi folosite pentru reglajul protezelor auditive şi al procesorului de sunet al IC la copiii foarte mici ori când progresul observat în audibilitatea şi limbajul copilului nu este cel dorit sau chiar apar involuţii în progresul copilului; absenţa PCEA la orice stimul verbal este şi ea relevantă pentru stabilirea strategiei terapeutice a copilului protezat auditiv sau implantat cohlear(1,21,37,38,39,45,51).

Beneficiul auditiv al protezelor auditive poate fi evaluat cu ajutorul PCEA şi la copiii cu dizabilităţi asociate. În cazul copiilor protezaţi auditiv sau implantaţi cohlear care au dizabilităţi intelectuale, testarea cu PCEA este dificilă din cauza activităţii cerebrale crescute (activitate electroencefalografică [EEG] mare).

Pentru pacienţii incluşi în studiul nostru, unda P1 a fost înregistrată în toate cazurile, pentru toţi stimulii verbali, la intensitatea de 65 dB SPL, cu o singură excepţie – stimularea cu /g/ la subiectul 3. Atunci când comparăm traseele obţinute la subiecţii 2 şi 3, implantaţi la aceeaşi vârstă, observăm că latenţa undei P1 este mai mică la subiectul 3, care are un an în plus de experienţă cohleară. De asemenea, unda P1 este mai largă la subiectul 2, fetiţa cu experienţă mai redusă cu implantul cohlear.

Pentru subiectul 1, băiatul implantat bilateral secvenţial, observăm diferenţa în audibilitate şi între traseele PCEA între cele două urechi, cu rezultate mai bune la urechea implantată mai devreme – scor maxim de discriminare mai mare, latenţă mai mică a undei P1 şi undă P1 mai îngustă.

Traseele înregistrate la testarea PCEA cu HEARLab au morfologie mai clară şi latenţă mai mică a undei P1 cu cât experienţa cohleară este mai mare, nu numai între subiecţii testaţi în acest studiu, cât şi între cele două urechi pentru copilul implantat cohlear bilateral secvenţial, cu trei ani distanţă între cele două implantări cohleare.

Pentru pacienţii noştri, amplitudinea PCEA nu a fost cea mai mare la stimularea cu stimuli verbali de frecvenţă acută (/t/), cum s-a obţinut în alte studii, deşi IC are, la reglajul standard, compresie frecvenţială nonliniară(51,52).

Limita studiului rezidă, în mod evident, în numărul foarte mic de subiecţi incluşi în cercetare. Am ales pacienţi cu rezultate foarte bune din punct de vedere auditiv-verbal după implantarea cohleară, deoarece am dorit să verificăm metodologia propusă de protocoalele NAL Australia şi să observăm dacă această metodă audiologică aduce o reală plusvaloare practicii clinice cu copiii surzi.

Aceste prime rezultate sunt similare celor din literatură şi vom extinde metodologia de testare la mai mulţi pacienţi implantaţi cohlear, cu diferite etiologii ale surdităţii, diferite vârste de implantare şi experienţă variabilă cu implantul cohlear, pentru a oferi un protocol detaliat al evaluării audibilităţii de către audiologi.

Concluzii

Rezultatele obţinute, deşi pe un număr foarte mic de pacienţi hipoacuzici implantaţi cohlear, sunt un punct de pornire pentru implementarea la nivel naţional a unui protocol de evaluare a beneficiului auditiv al protezelor auditive convenţionale şi al implantului cohlear prin PCEA. Acesta s-a dovedit a fi un test bun pentru evaluarea discriminării verbale şi pentru rafinarea reglajelor protezelor auditive convenţionale şi a procesoarelor de sunet ale implanturilor cohleare.

 

 

 

Autori pentru corespondenţă: Mădălina Georgescu E-mail: madalina.georgescu@umfcd.ro

CONFLICT OF INTEREST: none declared.

FINANCIAL SUPPORT: none declared.

This work is permanently accessible online free of charge and published under the CC-BY.

A grey and black sign with a person in a circle

Description automatically generated

Bibliografie


  1. Korczak PA, Kurtzberg D, Stapells DR. Effects of sensorineural hearing loss and personal hearing aids on cortical event-related potential and behavioral measures of speech-sound processing. Ear Hear. 2005; Apr;26(2):165-85. 

  2. Lightfoot G. Summary of the N1-P2 Cortical Auditory Evoked Potential to Estimate the Auditory Threshold in Adults. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):1-8. 

  3. Sharma A, Martin K, Roland P, Bauer P, Sweeney MH, Gilley P, Dorman M. P1 latency as a biomarker for central auditory development in children with hearing impairment. J Am Acad Audiol. 2005 Sep;16(8):564-73. 

  4. Dillon H. So, baby, how does it sound? Cortical assessment of infants with hearing aids. The Hearing Journal. 2005 Oct;58(10):12-17. 

  5. Punch S, Van Dun B, King A, Carter L, Pearce W. Clinical Experience of Using Cortical Auditory Evoked Potentials in the Treatment of Infant Hearing Loss in Australia. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):36-52. 

  6. Kosaner J, Bayguzina S, Gültekin M. Monitoring adequacy of audio processor programs and auditory maturity using aided cortical assessment (ACA). Paper presented at: World Congress of Audiology; May 3–7, 2014; Brisbane, Australia.

  7. Sharma A, Campbell J, Cardon G. Developmental and cross-modal plasticity in deafness: evidence from the P1 and N1 event related potentials in cochlear implanted children. Int J Psychophysiol. 2015 Feb;95(2):135-44. 

  8. Sharma A, Kraus N, McGee TJ, Nicol TG. Developmental changes in P1 and N1 central auditory responses elicited by consonant-vowel syllables. Electroenceph and Clinical Neurophysiol. 1997;104(6):540-545. 

  9. Ponton CW, Don M, Eggermont JJ, Waring MD, Kwong B, Masuda A. Auditory system plasticity in children after long periods of complete deafness. Neuroreport. 1996 Dec 20;8(1):61-5. 

  10. Purdy SC, Kelly AS. Change in Speech Perception and Auditory Evoked Potentials over Time after Unilateral Cochlear Implantation in Postlingually Deaf Adults. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):62-73. 

  11. Picton T. Hearing in time: evoked potential studies of temporal processing. Ear Hear. 2013 Jul-Aug;34(4):85-401. 

  12. Tomlin D, Rance G. Maturation of the Central Auditory Nervous System in Children with Auditory Processing Disorder. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):74-83. 

  13. Tremblay K, Kraus N, McGee Th, Ponton C, Otis B. Central Auditory Plasticity: Changes in the N1-P2 Complex after Speech-Sound Training. Ear and hearing. 2001;22. 79-90. 

  14. Barlow N, Purdy SC, Sharma M, Giles E, Narne V. The Effect of Short-Term Auditory Training on Speech in Noise Perception and Cortical Auditory Evoked Potentials in Adults with Cochlear Implants. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):84-98. 

  15. Bidelman GM, Villafuerte JW, Moreno S, Alain C. Age-related changes in the sub­cor­tical-cortical encoding and categorical perception of speech. Neurobiol Aging. 2014 Nov;35(11):2526-2540. 

  16. Ross B, Fujioka T, Tremblay KL, Picton TW. Aging in binaural hearing begins in mid-life: evidence from cortical auditory-evoked responses to changes in interaural phase. J Neurosci. 2007 Oct 17;27(42):11172-8. 

  17. Tremblay KL, Piskosz M, Souza P. Effects of age and age-related hearing loss on the neural representation of speech cues. Clin Neurophysiol. 2003;114(7):1332–1343. 

  18. Gilley PM, Sharma A, Dorman M, Finley CC, Panch AS, Martin K. Minimization of cochlear implant stimulus artifact in cortical auditory evoked potentials. Clin Neurophysiol. 2006;117(8):1772–1782. 

  19. McLaughlin M, Lopez Valdes A, Reilly RB, Zeng FG. Cochlear implant artifact attenuation in late auditory evoked potentials: a single channel approach. Hear Res. 2013 Aug;302:84-95. 

  20. Friesen LM, Picton TW. A method for removing cochlear implant artifact. Hear Res. 2010 Jan;259(1-2):95-106. 

  21. Van Dun B, Kania A, Dillon H. Cortical Auditory Evoked Potentials in (Un)aided Normal-Hearing and Hearing-Impaired Adults. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):9-24. 

  22. Carter L, Golding M, Dillon H, Seymour J. The detection of infant cortical auditory evoked potentials (PCEAs) using statistical and visual detection techniques. J Am Acad Audiol. 2010 May;21(5):347-56. 

  23. Carter L, Dillon H, Seymour J, Seeto M, Van Dun B. Cortical auditory-evoked potentials (PCEAs) in adults in response to filtered speech stimuli. J Am Acad Audiol. 2013 Oct;24(9):807-22. 

  24. Chang HW, Dillon H, Carter L, van Dun B, Young ST. The relationship between cortical auditory evoked potential (PCEA) detection and estimated audibility in infants with sensorineural hearing loss. Int J Audiol. 2012 Sep;51(9):663-70. 

  25. Golding M, Dillon H, Seymour J, Carter L. The detection of adult cortical auditory evoked potentials (PCEAs) using an automated statistic and visual detection. Int J Audiol. 2009 Dec;48(12):833-42. 

  26. Van Dun B, Carter L, Dillon H. Sensitivity of cortical auditory evoked potential detection for hearing-impaired infants in response to short speech sounds. Audiol Res. 2012 Aug 6;2(1):e13. 

  27. American Electroencephalographic Society. American Electroencephalographic Society guidelines for standard electrode position nomenclature. J Clin Neurophysiol. 1991;8(2):200–202.

  28. Ponton CW, Eggermont JJ, Kwong B, Don M. Maturation of human central auditory system activity: evidence from multi-channel evoked potentials. Clin Neurophysiol. 2000 Feb;111(2):220-36. 

  29. Billings CJ, Tremblay KL, Miller CW. Aided cortical auditory evoked potentials in response to changes in hearing aid gain. Int J Audiol. 2011 Jul;50(7):459-67. 

  30. Marynewich S, Jenstad LM, Stapells DR. Slow cortical potentials and amplification-part I: n1-p2 measures. Int J Otolaryngol. 2012;2012:921513. 

  31. Tremblay KL, Billings CJ, Friesen LM, Souza PE. Neural representation of amplified speech sounds. Ear Hear. 2006 Apr;27(2):93-103. 

  32. Kurtzberg D, Stapells DR, Wallace IF. Event-related potential assessment of auditory system integrity: Implications for language development, New York: Grune & Stratton; 1988, pp. 160–180.

  33. Kraus N, McGee TJ, Koch DB. Speech sound representation, perception, and plasticity: a neurophysiologic perceptive. Audiol Neurootol. 1998 Mar-Jun;3(2-3):168-82. 

  34. Vanaja CS, Purkar SS, Jain RR, Kasliwal AS, Rucha V. Cortical Auditory Evoked Potentials in Assessing Benefit from Cochlear Implants, Hearing Aids and Bimodal Stimulation. Indian Journal of Otology. 2021;27(2):68-72. 

  35. Pearce W, Golding M, Dillon H. Cortical auditory evoked potentials in the assessment of auditory neuropathy: two case studies. J Am Acad Audiol. 2007 May;18(5):380-90. 

  36. Rance G, Cone-Wesson B, Wunderlich J, Dowell R. Speech perception and cortical event related potentials in children with auditory neuropathy. Ear Hear. 2002 Jun;23(3):239-53. 

  37. Van Dun B, Carter L, Dillon H. Sensitivity of cortical auditory evoked potential detection for hearing-impaired infants in response to short speech sounds. Audiol Res. 2012 Aug 6;2(1):e13. 

  38. Chang HW, Dillon H, Carter L, van Dun B, Young ST. The relationship between cortical auditory evoked potential (PCEA) detection and estimated audibility in infants with sensorineural hearing loss. Int J Audiol. 2012 Sep;51(9):663-70. 

  39. Gardner-Berry K, Chang H, Ching TY, Hou S. Detection Rates of Cortical Auditory Evoked Potentials at Different Sensation Levels in Infants with Sensory/Neural Hearing Loss and Auditory Neuropathy Spectrum Disorder. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):53-61. 

  40. Rapin I, Graziani LJ. Auditory-evoked responses in normal, brain-damaged, and deaf infants. Neurology. 1967 Sep;17(9):881-94. 

  41. Barnet AB. EEG audiometry in children under three years of age. Acta Otolaryngol. 1971 Jul-Aug;72(1):1-13. 

  42. Almeqbel A. Speech-evoked cortical auditory responses in children with normal hearing. S Afr J Commun Disord. 2013 Dec;60:38-43. 

  43. Carter L, Golding M, Dillon H, Seymour J. The detection of infant cortical auditory evoked potentials (PCEAs) using statistical and visual detection techniques. J Am Acad Audiol. 2010 May;21(5):347-56. 

  44. Carter L, Dillon H, Seymour J, Seeto M, Van Dun B. Cortical auditory-evoked potentials (PCEAs) in adults in response to filtered speech stimuli. J Am Acad Audiol. 2013 Oct;24(9):807-22. 

  45. Durante AS, Wieselberg MB, Carvalho S, Costa N, Pucci B, Gudayol N, Almeida K. Cortical Auditory Evoked Potential: evaluation of speech detection in adult hearing aid users. Codas. 2014 Sep-Oct;26(5):367-73. English, Portuguese. 

  46. Golding M, Purdy S, Sharma M, Dillon H. The effect of stimulus duration and inter-stimulus interval on cortical responses in infants. Australian and New Zealand Journal of Audiology. 2006 Nov;28(2):122-136. 

  47. Golding M, Pearce W, Seymour J, Cooper A, Ching T, Dillon H. The relationship between obligatory cortical auditory evoked potentials (PCEAs) and functional measures in young infants. J Am Acad Audiol. 2007 Feb;18(2):117-25. 

  48. Golding M, Dillon H, Seymour J, Carter L. The detection of adult cortical auditory evoked potentials (PCEAs) using an automated statistic and visual detection. Int J Audiology. 2009;48(12):833–842. 

  49. Purdy SC, Sharma M, Munro KJ, Morgan CL. Stimulus level effects on speech-evoked obligatory cortical auditory evoked potentials in infants with normal hearing. Clin Neurophysiol. 2013 Mar;124(3):474-80. doi:10.1016/j.clinph.2012.09.011. Epub 2012 Oct 30. PMID:23117114.

  50. Tremblay KL, Billings CJ, Friesen LM, Souza PE. Neural representation of amplified speech sounds. Ear Hear. 2006 Apr;27(2):93-103. 

  51. Ching TY, Zhang VW, Hou S, Van Buynder P. Cortical Auditory Evoked Potentials Reveal Changes in Audibility with Nonlinear Frequency Compression in Hearing Aids for Children: Clinical Implications. Semin Hear. 2016 Feb;37(1):25-35. 

  52. Glista D, Easwar V, Purcell DW, Scollie SD. A pilot study on cortical auditory evoked potentials in children: aided PCEAs reflect improved high-frequency audibility with frequency compression hearing aid technology. Int J Otolaryngol. 2012;2012:982294. 

Articole din ediția curentă

INTERDISCIPLINARY

Despre Oscar Amoedo y Valdes – un pionier al stomatologiei medico-legale în Europa

Mihai Burlibaşa, Oana Elena Amza, Irina Adriana Beuran, Andrei Burlibaşa, Mircea Popescu, Florentina Căminişteanu, Nicoleta Măru, Maria Antonia Şteţiu, Cristina-Maria Şerbănescu, Mihaela Chirilă
După cum foarte bine se ştie, stomatologia reprezintă un domeniu medical şi ştiinţific nu doar extrem de interesant, dar în acelaş...
EDITORIAL

Veneering with ceramic masses of single tooth prosthetic restorations in lateral areas (Part II)

Mihai David, Valentin-Dănuţ Albu, Viorel Ştefan Perieanu, Cristina-Maria Şerbănescu, Mircea Popescu, Florentina Căminişteanu, Oana Elena Amza, Maria Antonia Şteţiu, Mihai-Alexandru Stoica, Mihai Burlibaşa, Mihaela Chirilă
Scopul acestui material este de a expune faptul că, prin uti­li­za­rea maselor ceramice, se obţin rezultate deosebite în realizare...
INTERDISCIPLINARY

Treatment difficulties in the upper second molar with sinus involvement – clinical case report

Sînziana Adina Scărlătescu, Irina-Maria Gheorghiu, Mihai Mitran, Loredana Mitran
Molarul 2 superior este un dinte care poate avea raporturi de vecinătate cu sinusul maxilar. ...
Articole din edițiile anterioare

EDITORIAL

Motto: „Cartea rămâne cea mai fină daltă ce îţi sculptează mintea.”

Mădălina Georgescu
Înaintea Sărbătorilor de iarnă, vă întâmpinăm cu un nou număr al revistei ORL.ro. ...
EDITORIAL

Motto: „Non scholae, sed vitae discimus” Seneca, Epistulae ad Lucillium,

Mădălina Georgescu
Bine aţi revenit din concedii! Vă întâmpinăm cu articole noi, originale, rezultate din practica clinică a colegilor noştri, care au reuşit să ofere pacienţilor noi soluţii terapeutice benefice....
EDITORIAL

Motto: “We are in the business of sport, but we are also in the business of changing lives.” - Timothy Shriver, Chairman Special Olympics, Inc.

Mădălina Georgescu
Mă bucur să ne reîntâlnim cu al doilea număr din acest an al revistei ORL.ro (numărul 63), în care v-am pregătit articole medicale pe care sper să le găsiţi interesante şi utile pentru practica dumnea...