În cazuri rare, la anumiţi copii, COVID-19 duce la o inflamaţie a miocardului. O echipă de cercetare franceză a pus în evidenţă markeri genetici asociaţi apariţiei unor forme severe de miocardită la micuţii infectaţi cu coronavirus.

Echipa, alcătuită din cercetători ai Inserm (Institutul naţional francez de sănătate şi cercetare medicală), ai AP-HP (centrul spitalicesc universitar din zona Parisului), ai Universităţii din Paris şi ai Institutului Imagine, a identificat o expresie anormală a mai multor gene asociate apariţiei unor forme severe de miocardită la copiii cu COVID-19, informează publicaţia Santé Magazine.

Studiul, bazat pe analiza eşantioanelor de sânge prelevate de la 56 de tineri pacienţi spitalizaţi la Spitalul Necker din Paris a fost publicat la jumătatea lunii august, în revista MED.

Tinerii pacienţi au fost internaţi în spital între 6 aprilie şi 30 mai anul trecut, 30 dintre ei dezvoltând sindromul inflamator multisistemic (MIS-C) ca urmare a infecţiei cu SARS-CoV-2. Dintre cei 30 cu MIS-C, 21 au făcut o miocardită severă, iar 9 nu.

„Pentru a înţelege diferenţa dintre aceste două grupe de pacienţi, am realizat mai multe analize, utilizând tehnici de vârf: un dozaj ultra-sensibil al citokinelor (...) , o caracterizare a compoziţiei celulelor sângelui şi o analiză a expresiei genelor, celulă cu celulă”, a explicat Mickaël Ménager, coautor al studiului, într-un comunicat Inserm.

Specialiştii au reuşit să pună în evidenţă o supra-activare a unei căi de semnalizare moleculară, calea NF-kB, la nivelul leucocitelor.

„Este vorba de o cale moleculară ce permite activarea unui ansamblu de gene, care duc la producţia de proteine însărcinate de orchestrarea răspunsului imunitar”, a explicat Frédéric Rieux-Laucat, coautor al studiului. „Exact această supra-activare a sistemului, la pacienţii COVID-19, este cea care declanşează o hiperinflamaţie”.

Trei anomalii regăsite la tinerii pacienţi cu miocardită ar putea astfel să se explice printr-o expresie anormală a anumitor gene.

„Am putut astfel să identificăm şi să validăm mai mult de o sută de gene supra-exprimate specific în monocitele şi în celulele dendritice ale pacienţilor cu forme severe de miocardită”, a mai arătat Mickaël Ménager. „Într-un final, această semnătură moleculară specifică ar putea permite identificarea pacienţilor cu risc de a dezvolta aceste inflamaţii cardiace severe, pentru a fi îngrijiţi din timp”.

Pediatru