Oamenii de știință de la Universitatea Washington din St. Louis, Statele Unite ale Americii, au convertit celule epiteliale de la adulți sănătoși în neuroni motori, fără a trece prin stadiul de celule stem. Tehnica le va permite cercetătorilor să studieze în laborator celule din sistemul nervos central și să înțeleagă mai bine boli precum scleroza laterală amiotrofică (ALS).

Reușita reprezintă un mare pas înainte pentru cercetători, care până acum utilizau în studiile lor neuroni motori de la șoarecii de laborator, întrucât aceștia nu se pot recolta direct de la subiecții umani. Însă, celulele epiteliale pot fi ușor recoltate.

Studiul a fost publicat în jurnalul Cell Stem Cell în luna septembrie.

Convertire fără trecere prin stadiul de celule stem

Evitarea stadiului de celule stem permite noilor neuroni motori să rețină vârsta celulelor epiteliale din care provin, deci, prin urmare, și vârsta pacientului, care este vitală în studiul bolilor neurodegenerative.

„Pentru studiu am utilizat doar celule epiteliale de la adulți sănătoși cu vârste între 20 și 60 de ani”, explică autorul Andrew S. Yoo, asist.univ. în biologie evolutivă. „Trecerea prin stadiul de celule stem ar fi ca și cum am demola o casă și am construi, de la fundație, una complet nouă. Ceea ce noi facem este similar cu o restaurare a casei. Schimbăm interiorul, dar păstrăm structura originală, care reține caracteristicile neuronilor de care avem nevoie.”

Pentru a transforma celulele epiteliale în neuroni motori, cercetătorii au expus celulele la semnale moleculare prezente, de obicei, în creier. Studiile precedente ale asist.univ. Andrew Yoo și ale colegilor săi au demonstrat că expunerea celulelor epiteliale la fragmente scurte de ARN – numite miR-9 și miR-124 – pot da noi intrucțiuni genetice. Pentru noul studiu, cercetătorii au reușit să ghideze restructurarea celulară, incluzând factorii de transcripție ISL1 și LHX3, și, pentru prima dată, să tranforme celulele epiteliale în neuroni motori.

Dr. Andrew Yoo și colegii săi vor acum să dezvolte studii adiacente pentru a determina dacă noii neuroni sunt identici neuronilor motori umani și pot fi utilizați cu încredere în studiul bolilor neurodegenerative.

Sursa: Science Daily