Ministrul Sănătăţii, Victor Costache, a declarat, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă în care a prezentat concluziile verificărilor efectuate la Spitalul de Urgenţă Floreasca, că niciunul dintre medicii aflaţi în echipa operatorie, în cazul femeii arse în timpul unei intervenţii chirurgicale, nu era în serviciul de gardă.

„Niciunul dintre medicii aflaţi în echipa operatorie nu se afla în serviciul de gardă. Deci, avem o pacientă care a sângerat şi care s-a deteriorat pe parcursul nopţii, s-a intervenit la 9 dimineaţa, iar în echipa operatorie s-a preferat să se intervină cu un medic rezident şi apoi cu un medic specialist venit de acasă, în loc să intervină echipa de medici primari, care erau de gardă în spital”, a declarat ministrul Victor Costache.

Ministrul a menţionat şi alte nereguli referitoare la folosirea substanţei dezinfectante, constatate în urma verificărilor.

„Biocidul este avizat şi este conceput să fie folosit numai pentru dezinfecţia chirurgicală a mâinilor echipei operatorii şi nu pentru dezinfecţia pacienţilor. (...) S-a ignorat o procedură care este adoptată la scară largă la nivel naţional (...), procedura de dezinfecţie a tegumentelor, în care se foloseşte în primă instanţă betadina şi în cazul pacienţilor alergici la iod se foloseşte gluconatul de clorhexidină. (...) S-a subdiagnosticat sau s-a diagnosticat greşit această alergie la iod, nu există niciun element care să indice alergia la iod a pacientei şi, practic, în ambele intervenţii chirurgicale a fost folosită această substanţă pe bază de etanol (...) cu un risc combustional major. (...) În acest context de risc combustional major şi de biocid utilizat greşit se foloseşte bisturiu electric şi astfel ajungem la acest eveniment deosebit de grav”, a precizat Victor Costache.

Alte nereguli constatate se referă la modul în care a fost înregistrat incidentul, precum şi la intervenţia medicului rezident fără supravegherea unui îndrumător.

„În protocolul operator, acest accident combustional apare separat, într-o anexă (...) şi ne întrebăm de ce acest accident deosebit de grav nu a fost menţionat de la început. De asemenea, nu în ultimul rând, (...), rezidenţii, atunci când intervin într-un timp operator, trebuie să fie sub directa şi stricta supraveghere a îndrumătorului sau responsabilului de rezidenţi, lucru care nu s-a întâmplat în acest caz”, a mai spus ministrul Sănătăţii.

La rândul său, directorul Inspecţiei Sanitare de Stat, Mioara Comana, a declarant, în aceeaşi conferinţă de presă, că s-a folosit o cantitate „enorm de mare” de dezinfectant în cazul pacientei arse.

„Este vorba despre o neregulă - despre încălcarea unui protocol preoperatoriu. Acolo este specificat foarte clar cine efectuează aseptizarea câmpului, medicul operator, cu o cantitate de maximum 50 de mililitri dată în trei etape şi, atenţie, în acea procedură scrie foarte clar că trebuie să fie foarte atenţi la alergiile la iod. După imaginile video la care am avut un minim acces, acolo a fost vorba despre o cantitate enorm de mare - în jur de 200 de mililitri pe puţin - care s-a folosit într-o singură etapă. Adică, s-a dat puţin pe corpul pacientului, după care s-a luat o tăviţă renală, s-a turnat toată cantitatea, care evident, s-a dus de jur împrejur. (...) În referatele domnului professor, de obicei, apare produsul incriminat ca folosit în mod normal. Betadina în cantităţi foarte mici, clorhexidină nu am văzut şi am verificat balanţa pe un an întreg”, a mai explicat Comana.
Ce sancţiuni s-au dat?

Ministerul Sănătăţii precizează că pentru neregulile constatate în timpul controlului, au fost aplicate şase amenzi contravenţionale, conform HG nr. 857/2011, în valoare totală de 29.600 lei, astfel:

a.     Spitalului Clinic de Urgenţă Bucureşti, persoană juridică, conform HG nr. 857/2011, art. 32, lit. “k”, în valoare de 20.000 lei, pentru nerespectarea protocolului de lucru de către personalul medical privind pregătirea preoperatorie a pacientei B.G.

b.    Medicului şef secţie, persoană fizică, conform HG nr. 857/2011, art. 32, lit. “k”, în valoare de 2000 lei, pentru nerespectarea protocolului de lucru de către personalul medical privind pregătirea preoperatorie a pacientei B.G.

c.     Medicului specialist, persoană fizică, conform HG nr. 857/2011, art. 32, lit. “k”, în valoare de 2000 lei, pentru nerespectarea protocolului de lucru de către personalul medical privind pregătirea preoperatorie a pacientei B.G.

d.    Medicului rezident chirurgie generală, persoană fizică, conform HG.nr.857/2011, art.16, lit. “g”, în valoare de 1600 lei, pentru nerespectarea instrucţiunilor producătorului privind indicaţiile de utilizare a produsului biocid Skinman Soft Protect.

e.     Asistentului medical bloc operator departament (sala1), conform HG. nr. 857/2011, art.32, lit. “k”, în valoare de 2000 lei, pentru nerespectarea protocolului de lucru privind pregătirea preoperatorie a pacientei B.G.

f.      Asistentului medical bloc operator departament (sala1), conform HG.nr. 857/2011, art.32, lit. “k”, în valoare de 2000 lei, pentru nerespectarea protocolului de lucru privind pregătirea preoperatorie a pacientei B.G.

Măsuri ce trebuie luate de spital

În urma controlului, Ministerul Sănătăţii solicită spitalului să ia următoarele măsuri:

1.    Se va actualiza Procedura operaţională privind pregătirea preoperatorie şi accesul în sala de operaţie a pacientului.

Termen: 10 ianuarie 2020

Răspunde: Managerul unităţii sanitare

2.    Se vor respecta reglementările Directivei 2001/83/CE privind medicamentele de uz uman, conform Ghidului ECHA pentru Regulamentul produselor biocide nr. 528 din 2012, volumul II, partea B+C, versiunea 3.0. De asemenea, vor fi utilizate numai produse medicamentoase pentru dezinfecţia preoperatorie a pielii înainte de operaţie si dezinfecţia înainte de injecţie, pentru dezinfecţia pielii deteriorate sau a pielii nedeteriorate.

Termen: Permanent

Răspunde: Managerul unităţii sanitare

3.    Reactualizarea Procedurii operaţionale nr. 08090312 denumită Înregistrarea, centralizarea şi prelucrarea incidentelor şi accidentelor intra şi perioperatorii.

Termen: 10 ianuarie 2020

Răspunde: Managerul unităţii sanitare

4.    Reinstruirea întregului personal medical şi auxiliar, după caz, cu privire la modul de utilizare a produselor dezinfectante şi medicamentoase, după caz.

Termen: 20 ianuarie 2020

Răspunde: Managerul unităţii sanitare

5.    Verificarea neconformităţilor care au condus la suspendarea acreditării unităţii sanitare.

Termen: martie 2020

Răspunde: Inspecţia Sanitară de Stat/Direcţia Control şi Integritate.