Piaţa de produse OTC din România, ce include medicamentele fără prescripţie medicală, suplimentele alimentare şi dispozitivele medicale pentru îngrijire personală, a înregistrat o creştere de 18,8% în 2017, comparativ cu anul anterior şi de 14,8% în ultimul trimestru al anului, faţă de T3. Astfel, conform datelor Cegedim, valoarea totală a segmentului de piaţă OTC în T4 2017 a fost de 858 de milioane de lei, în timp ce anul trecut înregistrase vânzări totale de 3,104 miliarde de lei în T4.

Cele mai mari creşteri în T4 au fost înregistrate de categoriile vitamine, minerale şi suplimente, creşteri de 22,2%, şi de produsele destinate afecţiunilor gastrointestinale 20,9%. Aceast trend ascendent se regăseşte şi la nivelul întregului an 2017, categoria de vitamine, minerale şi suplimente având o creştere de 23,9%, în timp ce produsele din categoria celor utilizate în afecţiuni gastrointestinale au înregistrat o creştere de 21,6%.

Însă, la nivel de volum de vânzări şi cotă de piaţă, clasamentul categoriilor de produse arată diferit. Pe primul loc la nivel de T4 2017 aflându-se categoria răceală, gripă şi alergii, cu vânzări de 211,2 milioane de lei şi o cotă de piaţă de 24,6%. Aceasta este urmată de categoria Lifestyle OTC , cu vânzări de 180,9 milioane de lei şi o cotă de piaţă de 21,1%. La pol opus, categoria de produse dermatologice a scăzut faţă de trimestrul anterior, de la 77,1 milioane de lei în vânzări şi cotă de piaţă de 10,4% în T3, la vânzări de 57 milioane de lei şi 6,6% cotă de piaţă în ultimul trimestru.

Categoria lifestyle OTC – cele mai mari vânzări în 2017

La nivelul întregului an 2017, categoriile care domină clasamentul au fost Lifestyle OTC, cu vânzări totale de 689,5 milioane de lei, respectiv cotă de piaţă de 22,2 %, urmată îndeaproape de categoriile răceală, gripă şi alergii, cu 666,3 milioane de lei în volume de vânzări şi cotă de piaţă de 21,5% şi cea de produse cu indicaţie în afecţiunile gastrointestinale, care a înregistrat vânzări de 615,6 milioane de lei şi cotă de piaţă de 19,8%. Categoria de produse dermatologice a înregistrat cea mai mică creştere la nivelul anului trecut, cu vânzări totale de 248,6 milioane de lei şi o cotă de piaţă de 8%.