„Marii jucători din industrie îmbrăţişează digitalizarea”, declară Marius Ciupercă, director general al firmei Setrio Soft, unul dintre cei mai importanţi producători de software pentru sectorul sănătăţii din România. „Încet, încet şi micii jucători îşi dau seama că fără tehnologie, fără IT nu îşi pot creşte afacerile. Prin urmare, nu văd pe cineva care să îşi poată dezvolta un lanţ de farmacii sau o clinică medicală cu mai multe specilităţi fără digitalizarea proceselor medicale.”

Conferinţa „Inovarea digitală în domeniul sănătăţii: realităţi, provocări, tendinţe”, organizată de Setrio, a adus laolaltă profesionişti din domeniul IT, farma, producători şi distribuitori de medicamente într-o dezbatere despre rolul tehnologizării şi digitalizării din domeniul farmaceutic şi medical.

Marius Ciuperca
Marius Ciupercă, directorul general al firmei Setrio Soft


Cumpărarea de medicamente, la un click distanţă

Setrio a intrat pe piaţa digitălizării serviciilor medicale încă din 2004, cu programe software şi instrumente digitale pentru farmacii, producătorii şi distribuitorii de medicamente.

Platforma digitală GoPharma, lansată în 2016, este locul unde farmaciile pot menţine o legătură directă cu distribuitorii şi producătorii de medicamente. Farmaciile au acces gratuit la platforma GoPharma, unde pot vedea care este cel mai apropiat distribuitor pentru un anumit medicament, care este stocul, pot efectua comanda şi urmări statusul livrării. De asemenea, comenzile pot fi efectuate la orice oră, farmaciile având acces şi la oferte speciale şi campanii promoţionale.

În prezent, 1750 de firme şi 31 de distribuitori activi sunt înregistraţi în platformă, care au generat 210.000 de comenzi în cele 18 luni de la lansarea site-ului GoPharma.

„Suntem activi în platforma GoPharma de la începutul anului 2016 şi am câştigat deja 5-7% comenzi suplimentare lunar prin faptul că am pus la dispoziţia clienţilor bşi acest canal de comunicare”, a declarat Nicolae Brezan, directorul general Green Power Distribution.

Inovaţie pentru pacienţi

Următorul proiect al Setrio este o aplicaţie mobilă pentru pacienţi, care să le permită acestora să fotografieze reţeta primită de la medic, să afle care este cea mai apropiată farmacie care deţine medicamentul şi care este stocul şi, cu ajutorul unui harţi digitale, să fie ghidat către farmacia respectivă.

Cum vede Marius Ciupercă, directorul general al Setrio, digitalizarea şi industria farmaceutică si medicală peste 10 ani? „La nivel de pacienţi, cred că aceştia o să folosească telefonul mobil pentru căutare de informaţii şi programari la doctor, pentru căutarea de produse în farmacii, rezervare sau achiziţie online – pentru acele produse care pot fi livrate prin curierat.

Şi vor putea verifica număr de produse pe stoc. Pentru că mai este şi aceasta o problemă. Tu ai o reţetă cu 4 produse şi farmacia are numai 2 în stoc. Am păţit frecvent acest lucru”, povesteşte Marius Ciupercă.

Pentru industria de distribuţie, directorul Setrio prezice că tot procesul se va digitaliza, de la momentul în care marfa intră pe uşa depozitului. „Nu îi văd bine pe distribuitorii care nu vor fi automatizaţi. Şi salariile cresc în România şi nu vor putea ţine pasul cu distribuitorii care au totul automatizat.”

Pentru producătorii de medicamente, cea mai acută nevoie la care piaţa IT poate răspunde este curiozitatea producătorilor de a şti cine sunt cumpărătorii de medicament, cei aflaţi la celălalt capăt al lanţului comercial.

„Producătoii ştiu că au vândut 5000 de cutii de medicmente, dar nu deţin foarte multe informaţii despre cine sunt cumpărătorii lor. Ce alte produse şi servicii le-ar mai putea oferi. Nu au acces la clientul final. Pentru că el produce, unul distribuie, altul vinde, dar producătorii sunt cumva orbi. Operează într-o ceaţă totală”, explică Marius Ciupercă, directorul Setrio.