Dr. Wargha Enayati este fondatorul Reţelei Medicale Regina Maria, precum şi iniţiatorul celui mai îndrăzneţ proiect dedicat seniorilor de la noi, Enayati Medical City (EMC). Dr. Wargha Enayati este medic cardiolog şi om de afaceri, unul dintre milionarii României care au pus business-ul în slujba principiilor spirituale pe care se bizuie credinţa Baha’i. Anul acesta, printre alte proiecte medicale, de caritate sau de afaceri, dr. Wargha Enayati s-a implicat într-un proiect editorial inedit: un show de televiziune, Imperiul leilor, la ProTv.


Sunteţi un cardiolog ce şi-a construit notorietatea mai degrabă în zona de business. Cum vă împlineşte fiecare dintre cele două pasiuni? 

Dr. Wargha Enayati: Atât activitatea mea medicală, cât şi cea de business cred că mai degrabă mă definesc decât să le consider pasiuni. Nu le văd pe vreuna în afara celeilalte şi, în nicio perioadă din ultimii 26 de ani, de când am pornit business-urile medicale, nu am renunţat, de pildă, la consultaţii şi la interacţiunea cu pacienţii.

Credinţa mea e cea care le uneşte, în mine şi pentru semenii mei.

De multe ori am fost întrebat sau m-am întrebat ce sunt eu, medic sau antreprenor. Adevărul este că sunt un medic antreprenor, care vrea să arate lumii că nu se poate face nici medicină, nici business fără credinţă, convingerea că eşti pe Pământ pentru a găsi modul în care să îţi slujeşti semenii. Orice ai face!


Sunteţi un iniţiator de model de business în lumea medicală din România. Ce aţi învăţat în aceşti ani ca profesionist, ca om de afaceri, ca investitor?

Dr. Wargha Enayati: Cei 26 de ani de business medical m-au învăţat că nu ai cum să mergi mai departe dacă nu inovezi, dacă nu ieşi în afara zonei de confort şi, mai ales, dacă nu impulsionezi echipele pe care le coordonezi să o facă la rându-le.

Am dorit mereu să creez modele sustenabile, care să vină în sprijinul nevoii comunităţii şi, dacă am plecat de la aceste principii, am învăţat fiecare pas de construit împreună cu oamenii din jurul meu. Am învăţat că e nevoie să crezi în planurile tale şi să ai determinarea să le duci la bun sfârşit dacă sunt aşezate pe principii sănătoase. De multe ori am primit feedback de la echipe sau de la parteneri şi am auzit că proiectele mele sunt nerealiste, că nu le voi putea realiza, dar am reuşit să demonstrez contrariul: dacă un program pleacă de la o nevoie, nu poate eşua. Dacă analizezi bine piaţa, dacă te cobori la firul ierbii şi întrebi oamenii, asculţi părerile lor, în mod sigur afli ce e de făcut mai departe ca să le îmbunătăţeşti viaţa. Aşa că prima lecţie învăţată a fost să ascult, atent!


Un om de afaceri din zona medical, investitor într-un show tv care găzduieşte antreprenori de toate tipurile, pare o idee cumva limitativă? Cum vă simţiţi în acest rol, ce a fost provocator, ce v-a atras şi v-a convins? Ce se întâmplă dacă va veni un antreprenor cu o idee de business în zona seniorilor? V-ar interesa să investiţi?

Dr. Wargha Enayati: Limitativă? Nici pe departe. Nu pentru un antreprenor în zona medicală. În general, investitorii din zona medicală cred că, dacă păstrează o aură de mister şi ies să vorbească public prin comunicate de presă, articole plătite despre realizările medicale, creşteri în profitabilitate sau cine ştie ce nou aparat achiziţionat, e suficient pentru ei, fiindcă business-ul medical trebuie reprezentat cu seriozitate şi cifre reci.

Eu nu cred asta, tocmai pentru că sunt un antreprenor plecat de la firul ierbii, din cabinet, şi ştiu că misiunea umană este mai importantă decât raportările financiare.

Este o provocare şi pentru mine acest show de televiziune, dar obiectivele mele sunt legate de ideea de a da mai departe din ce am învăţat eu şi de a veni în sprijinul investorilor care au idei bune, dar nu suficient de mulţi bani sau know-how.

Atunci când decid în ce investesc în cadrul acestui show sau în general, fiindcă trebuie să spun că am 7 companii medicale şi un fond de investiţii prin intermediul căruia, alături de alţi investitori, finanţăm start-up-uri tech medicale, mă uit dincolo de cifre.

Este importantă sustenabilitatea şi inovaţia ideii de business, dar mă uit, dincolo de asta, la omul din spatele ei, la etica sa, la motivaţie, la modul în care îşi abordează afacerea şi, cel mai important, la cum a gândit impactul business-ului său asupra comunităţii din care facem cu toţii parte.

Mă interesează să arăt lumii că se poate face business cu performanţă financiară şi prin metode corecte, fără compromisuri, balansând impactul financiar cu cel uman şi spiritual asupra vieţii echipelor şi al comunităţilor.

De când am avut ideea Enayati Medical City, a crea un oraş pentru seniori, mi-am dorit ca iniţiativa să fie multiplicată. Este nevoie pe piaţă, care acum este la început şi care trebuie să crească. Deci, ca să îţi răspund întrebării, nu mă sperie competiţia, nu m-a speriat niciodată şi, dacă mi se propune o investiţie în zona vârstnicilor, o voi analiza prin prisma aceloraşi criterii. Cu siguranţă, antreprenorul va primi de la mine sprijin, din know how-ul meu, nu neapărat unul financiar.


Enayati Medical City este o prezenţă din ce în ce mai frecventă în zona publică? Ce aţi învăţat în acest an de când aţi deschis cel mai mare centru dedicat seniorilor, cu investiţii spectaculoase?

Dr. Wargha Enayati: EMC este o alternativă faţă de tot ce există medical în domeniul privat în România. Este un model şi o inovaţie în sine, de la idee la operaţionalizare.

Am creat un oraş pentru vârstnici în cadrul unui oraş medical dedicat celor care au nevoie de servicii medicale performante, oferite la timp şi fără timpi pierduţi, fără investigaţii inutile, urmându-se un traseu clar, ghidat şi în beneficiul lor.

În ultimul an am învăţat că atenţia şi grija pe care le oferi unui vâstnic pot face minuni, sufletul pe care îl pui atunci când vorbeşti cu el poate să facă minuni. Dincolo de medicină, umanitatea îngrijirii şi preocuparea faţă de om pot muta munţii din loc.

Oncolog