Cel mai mare producător mondial de molecule destinate tratamentului HIV, compania Mylan introduce trei noi medicamente generice pe piaţa din România, oferind pacienţilor HIV pozitivi alternative de tratament considerabil mai accesibile ca preţ, în comparaţie cu variantele inovative existente deja pe piaţă, spun reprezentanţii companiei.

Este vorba de Darunavir, în două doze - 400 mg şi 600 mg şi combinaţia Emtricitabină/Tenofovir dispoproxil. Alte molecule pentru tratamentul infecţiei HIV vor fi introduse pe parcursul anului 2018. O altă combinaţie, Tenofovir disoproxil, a fost lansată deja de către Mylan pe piaţa locală în cursul anului trecut. 

Posibile economii de 24,2 millioane lei pentru bugetul naţional de sănătate

„Industria de medicamente generice este un instrument pentru Ministerul Sănătăţii, un instrument extraordinar de a reduce consturile pe medicamente. Aceasta este principala valoare adăugată a unui medicament generic, vine cu un preţ mult mai accesibil. Nu mai pun în discuţie faptul că putem vorbi şi de licitaţii, unde produse ca acestea determină o scădere şi mai mare de preţ”, explică Adrian Grecu, country manager Mylan România şi preşedintele APMGR (Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România).

Adrian Grecu, country manager Mylan România
Adrian Grecu, country manager Mylan România

Potrivit estimărilor APMGR, introducerea, în 2018, a unui singur medicament – precum Darunavir – în licitaţiile din spitale ar crea economii la bugetul naţional de sănătate de cel puţin 24,2 millioane lei (5,2 milioane euro). Potrivit lui Adrian Grecu, consumul de generice în România este de 25% , în comparaţie cu 75%, cel de medicamente inovatoare.

Cheltuilelile pentru tratamentul HIV în Programul Naţional de Prevenire şi Control al HIV/SIDA au urcat anul trecut la 286,7 milioane lei (circa 62 millioane euro ), în timp ce valoarea întregii pieţe de medicamente pentru tratamentul HIV a fost de 342,4 milioane lei (circa 75 milioane euro), conform datelor Cegedim de la finalul lunii decembrie 2017.

 „Ca producător de generice, nu mă simt încurajat pe piaţa românescă”

„La nivelul bugetului actual, ponderea dintre consumul de generice şi de inovative ar trebui să fie de 40% generice şi 60 % inovative. (...) Ca producător de generice, nu mă simt încurajat pe piaţa românescă. Sunt trei aspecte cheie care trebuie discutate la pachet: preţ, sistem de rambursare, clawback. Sunt anumite provocări, apar tot felul de întrebări: ce se întâmplă, de ce nu avem mai multă predictibilitate a pieţei, cum reuşim să convingem autorităţile să încurajeze mai mult medicamentele generice etc. Totuşi, pe termen lung credem în piaţa din România, nevoia de sănătate există, nevoia de medicaţie există, cu atât mai mult nevoia de medicamente generice, mai accesibile.”, a declarat Adrian Grecu.

Mylan lansează medicamentele generice destinate tratamentului HIV la 3 ani de la intrarea pe piaţa românească, prin preluarea portofoliului companiei Abbott EPD. La nivel mondial, compania Mylan este lider pe piaţa antiretroviralelor, fiind prezentă în 100 de ţări. Peste 40% din toţi pacienţii din lume care urmează un tratament pentru HIV/SIDA folosesc un produs antiretroviral marca Mylan.