Asociaţia Română a Producătorilor de medicamente fără prescripţie, suplimente alimentare şi dispozitive medicale (RASCI) reiterează nevoia de urgentare a publicării normelor de aplicare pentru legislaţia existentă, în domeniul publicităţii pentru suplimentele alimentare şi dispozitive medicale, pentru a combate derapajele de marketing şi consumul neadecvat.


„În cazul medicamentelor OTC, reglementările privind publicitatea sunt foarte stricte, materialele publicitare fiind supuse aprobării de către Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România conform Ordinului Ministrului Sănătăţii nr. 194/2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea şi avizarea publicităţii la medicamentele de uz uman”, a declarat Diana Mereu, director executiv RASCI, citată într-un comunicat. „În cazul suplimentelor alimentare şi a dispozitivelor medicale, s-au făcut paşi foarte importanţi spre îmbunătăţirea cadrului legislativ. La acest moment, lipseşte ultimul element pentru ca procesul să fie complet, normele de aplicare. De-a lungul timpului, aceste problematici s-au bucurat de interes din partea autorităţilor competente şi a factorilor de decizie şi sperăm ca în contextul unei noi guvernări, acestea să revină pe ordinea de zi, pentru ca sănătatea populaţiei să nu aibă de suferit în această privinţă”.

Legea Suplimentelor Alimentare nr. 56/2021 este în vigoare începând cu data de 4 aprilie 2021. Aceasta include şi prevederi cu privire la publicitatea suplimentelor alimentare, stipulând că în comunicările comerciale pentru promovarea proprietăţilor suplimentelor alimentare se vor utiliza exclusiv informaţiile prezente pe etichetă şi prospectul suplimentului alimentar, aprobate de autoritatea competentă, fiind interzisă atribuirea proprietăţilor de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau referirea la asemenea proprietăţi. Totodată, conform acesteia, materialele publicitare vor fi supuse avizării înainte de difuzare sau e publicare.

În ceea ce priveşte dispozitivele medicale, OUG 46/2021, aprobată de Guvernul României în 9 iunie anul acesta, stabileşte că publicitatea pentru anumite categorii de dispozitive medicale va fi supusă unui proces riguros de verificare şi avizare  de către ANMDMR.

„Rolul primar al publicităţii pentru aceste categorii de produse este acela de informare şi educare a consumatorilor şi pacienţilor cu privire la rolul şi utilizarea acestora în mod corect şi complet. Pentru a ne asigura că toate comunicările comerciale ale produselor din categoriile pe care le reprezentăm respectă aceste principii, unul dintre principalele noastre obiective de la bun început a fost acela de a promova reglementări mai clare. Există voci în spaţiul public care vorbesc despre schimbarea legislaţiei, însă nu este nevoie de acest lucru, avem legislaţie nouă. La  acest moment este necesar să asigurăm implementarea cadrului legal prin legislaţie secundară pentru a asigura mai mult control şi monitorizare. Doar astfel se vor putea combate fenomenul de «fake news» şi alte derapaje care au efect negativ asupra sănătăţii consumatorilor şi pacienţilor, observându-se deja în această perioadă situaţii de comportamente de consum iresponsabil”, a precizat Diana Mereu.

RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripţie medicală, suplimente alimentare şi dispozitive medicale pentru îngrijire personală, susţine administrarea responsabilă şi avizată a acestor categorii de produse, prin informarea corectă şi educarea consumatorilor din România.

 

Farmacist