În contextul conferinţei RASCI „Perspective asupra viitorului îngrijirii personale”, desfăşurată la Bucureşti, asociaţia a subliniat necesitatea revizuirii legislaţiei privind publicitatea medicamentelor OTC (medicamente ce se eliberează fără prescripţie medicală) în mediul digital, subliniind că România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu permite publicitatea acestor medicamente în social media şi aplicaţii mobile.


„Permiţând publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, cu reglementări adecvate, ne putem asigura că pacienţii au acces la informaţii esenţiale pentru a lua decizii informate cu privire la sănătatea lor şi, în acelaşi timp, sunt protejaţi împotriva publicităţii false sau înşelătoare. (…) Conform datelor recente, România are una dintre cele mai mari rate de penetrare a internetului şi utilizare a reţelelor sociale şi a aplicaţiilor mobile din Europa, ceea ce ar putea oferi o oportunitate semnificativă pentru comunicarea unor informaţii utile şi verificate către pacienţi”, a declarat Iulia Roşian, preşedinte RASCI - Asociaţia Română a Producătorilor de medicamente fără prescripţie, suplimente alimentare şi dispozitive medicale.

În prezent, publicitatea medicamentelor OTC către publicul larg este reglementată, dar OMS 194/2015 interzice publicitatea pe reţele sociale şi platformele online, se arată într-un comunicat.

„Orice schimbare în reglementările privind publicitatea medicamentelor OTC trebuie să fie bine ponderată şi să asigure siguranţa şi protecţia pacienţilor români. Suntem deschişi să analizăm propunerile în acest sens şi să colaborăm cu toate părţile interesate pentru a ajunge la cele mai bune soluţii pentru sănătatea publică. În absenţa modificărilor legislative imediate, se discută posibilitatea de a revizui Ghidul de Publicitate pentru a oferi claritate cu privire la publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, ca metodă de aliniere la cadrul European şi la realitatea curentă. Această revizuire ar trebui să ţină cont de cerinţele stricte de siguranţă şi etică pentru a proteja sănătatea şi interesele publicului”, a declarat Răzvan Prisada, preşedintele Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România.

„În 2022, Consiliul Concurenţei a publicat un raport care propune, între altele, o revizuire a legislaţiei privind publicitatea medicamentelor OTC, pentru a nu exista diferenţieri între canalele de promovare. Astfel, ar trebui să se permită publicitatea în social media şi aplicaţii mobile, sub anumite condiţii stricte pentru a evita abuzurile. Totodată, regulile de vânzare şi eliberare a medicamentelor OTC ar trebui să rămână consistente, indiferent de mediul de achiziţie, cu asigurarea asistenţei de către farmacist sau asistentul medical de farmacie în interacţiunea cu pacientul. Este încurajată, aşadar, modificarea legislaţiei în sensul permiterii expunerii la raft a medicamentelor OTC în cadrul farmaciilor/ drogheriilor fizice. Această expunere echivalează cu afişarea medicamentelor OTC pe site-ul respectivei unităţi farmaceutice, site care, de altfel, este considerat prelungirea virtuală a unităţii farmaceutice, conform prevederilor legale”, a spus Dan-Virgil Pascu, vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei.

În conformitate cu Directiva 2001/83/CE şi recomandările Consiliului Concurenţei, RASCI a propus autorităţilor integrarea mediului digital ca formă sigură de comunicare şi de promovare a medicamentelor OTC, în anumite condiţii, inclusiv evaluarea şi aprobarea de către ANMDMR şi dezactivarea opţiunilor de interacţiune cu publicul, inclusiv comentarii, evaluări, distribuiri sau partajări.

„Este important să subliniem că orice schimbare în acest sens ar trebui să fie făcută cu atenţie şi cu respectarea tuturor normelor şi standardelor etice. Cu toate acestea, există soluţii tehnice pentru implementarea publicităţii medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, astfel încât să se protejeze interesul publicului şi să se asigure calitatea şi veridicitatea informaţiilor furnizate. Atât permiterea acestui tip de publicitate, cât şi expunerea medicamentelor OTC în faţa tejghelei în farmacii, ar putea crea oportunităţi semnificative pentru educarea şi informarea pacienţilor, ajutându-i să ia decizii mai bine fundamentate cu privire la gestionarea propriei sănătăţi”, a declarat Diana Mereu, director executiv RASCI.

Desfăşurat sub umbrela campaniei educaţionale „Despre sănătate, cu responsabilitate”, conferinţa RASCI a abordat subiecte de interes. „Despre sănătate, cu responsabilitate” este singura campanie din România care îşi propune să contribuie la informarea, educarea şi responsabilizarea consumatorilor şi pacienţilor cu privire la utilizarea corectă a medicamentelor eliberate fără prescripţie medicală (OTC), suplimentelor alimentare şi dispozitivelor medicale pentru îngrijire personală. Totodată, campania se bucură de sprijin instituţional, precum şi de susţinere din partea profesioniştilor din domeniul sănătăţii şi de alte entităţi interesate în creşterea nivelului de educaţie în domeniul sănătăţii la nivelul publicului român, se mai arată în comunicat.

 

 



Farmacist