Un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Newscastle şi de la Universitatea din Ulster arată că, dacă între straturile de plasă chirurgicală pui straturi mici de miere de manuka, acestea pot acţiona ca un antibiotic natural şi pot, astfel, preveni infecţia, potrivit site-ului Universităţii din Newcastle.

Plasele chirurgicale sunt folosite pentru a ajuta la grăbirea vindecării ţesuturilor moi în interiorul corpului în urma intervenţiei chirurgicale şi sunt frecvente în operaţii precum repararea herniei. Cu toate acestea, folosirea acestor plase are un risc crescut de infecţie, pentru că bacteriile sunt capabile să intre în interiorul corpului prin formarea unui biofilm pe suprafaţa plasei. Infecţiile pielii şi ale ţesuturilor moi sunt cele mai frecvente infecţii bacteriene, reprezentând aproximativ 10% din infecţiile pe care le fac pacienţii internaţi în spital, iar o proporţie semnificativă dintre acestea sunt infecţii secundare după operaţie. În prezent, orice infecţie este tratată cu antibiotice, dar apariţia unor tulpini rezistente la antibiotice îi determină pe oamenii de ştiinţă să caute alternative.

Cercetatătorii au arătat că prin intercalarea a opt nano-straturi de miere de Manuka (cu o încărcare negativă) între opt straturi de polimer (cu o  încărcare pozitivă) este posibil să se creeze un nano-strat electrostatic pe plasa chirurgicală care în laborator inhibă bacteriile pentru trei săptămâni, deoarece mierea este eliberată treptat. Echipa care a descoperit acest lucru este una internaţională, condusă de dr. Piergiorgio Gentile de la Universitatea din Newcastle (Marea Britanie) şi de dr. Elena Mancuso de la Universitatea din Ulster (Irlanda de Nord).

„Plasa chirurgicală este implantată în interiorul corpului pentru a oferi stabilitate, în timp ce ţesuturile interne se vindecă, dar, din păcate, oferă şi suprafaţa perfectă pentru ca bacteriile să crească. Odată ce bacteriile formează un biofilm la suprafaţă este foarte dificil de tratat infecţia. Prin intercalarea mierii în mai multe straturi de pe suprafaţa plasei şi eliberarea ei lentă, scopul este de a inhiba creşterea bacteriilor şi chiar de a opri infecţia înainte de a începe. Rezultatele sunt foarte interesante. Mierea a fost folosită pentru tratarea rănilor infectate, timp de mii de ani, dar este prima dată când s-a demonstrat că aceasta este eficientă pentru combaterea infecţiei din celulele din interiorul corpului”, a declarat  dr. Piergiorgio Gentile.

Mierea a fost folosită pentru rănile infectate încă din Antichitate, cu mii de ani înainte de a fi descoperite bacteriile. Cele mai multe feluri de miere au unele proprietăţi care ucid bacteriile, deoarece mierea conţine substanţe chimice care produc peroxid de hidrogen.

În 1991, un studiu al cercetătorilor din Noua Zeelandă a arătat că a fost eliminat peroxidul de hidrogen dintr-o serie de feluri de miere, dar numai mierea de Manuka, produsă din nectarul colectat de albinele care se hrănesc cu arborele Manuka sălbatic, are capacitatea de a ucide bacteriile. Acest lucru se datorează prezenţei unui ingredient unic, identificat acum ca metilglyoxal, ce are proprietăţi antimicrobiene specifice.