Lipsa de educaţie matematică afectează negativ dezvoltarea cerebrală şi cognitivă a adolescenţilor, arată un studiu britanic. La cercetare au participat 133 de elevi cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani.

Studiul a fost realizat de departamentul de Psihologie Experimentală de la Universitatea Oxford şi publicat în revista ştiinţifică PNAS, relatează EFE, preluată de Agerpres.

Cercetarea a arătat că elevii care nu învăţau matematica prezentau o cantitate mai mică dintr-un aminoacid crucial pentru plasticitatea cerebrală (acidul gamma-aminobutiric - GABA), într-o zonă cerebrală cheie, în care intervin multe funcţii cognitive importante, precum raţionamentul, rezolvarea problemelor, memorarea şi învăţarea.

Bazându-se pe nivelul acestui aminoacid, la fiecare elev cuprins în studiu, cercetătorii au putut face o deosebire clară între cei care învăţau matematica şi cei care nu, indiferent de capacităţile lor cognitive.

Roi Cohen Kadosh, profesor de neuroştiinţă cognitivă la Oxford, a explicat că abilităţile matematice sunt asociate unei serii de avantaje, legate de obţinerea unui loc de muncă, de statutul socio-economic, sau de sănătatea mentală şi fizică.

„Adolescenţa este o perioadă importantă din viaţă, asociată unor schimbări cerebrale şi cognitive. Din păcate, a renunţa la matematică la această vârstă poate provoca o breşă între adolescenţii care abandonează această materie şi cei care continuă să o studieze”, a explicat el.

Potrivit autorilor, studiul oferă un nou nivel de înţelegere biologică a impactului pe care îl are educaţia în dezvoltarea creierului. Cum nu toţi adolescenţii continuă să înveţe matematica, trebuie investigate şi posibile alternative - discipline ca logica sau raţionamentul, care implică aceeaşi zonă cerebrală.

„Deşi am început acest studiu înainte de pandemia de COVID-19, mă întreb cum se va repercuta lipsa accesului la educaţie, în general, şi la matematică, în particular, asupra dezvoltării cerebrale şi cognitive a copiilor şi a adolescenţilor”, a spus profesorul Roi Cohen Kadosh.

Psihiatru (2)