Conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Ipsos pentru lanţul de farmacii Professional Farmaline, trei din patru clienţi ai farmaciilor fizice, cu vârsta cuprinsă între 25-55 ani din mediul urban, au cumpărat produse şi din farmacii online, în perioada pandemiei.


Cea mai mare parte a respondenţilor au avut o primă experienţă de cumpărare online în ultimele şase luni. Totodată, o treime dintre clienţii farmaciilor online estimează o creştere a frecvenţei comenzilor lor în următoarele şase luni, se arată într-un comunicat. 

Din datele studiului, până în prezent, un cumpărător care a optat pentru o farmacie online a făcut în medie nouă comenzi, cele mai multe fiind plasate de la debutul pandemiei.

Cele mai populare categorii de produse pe care românii le-au cumpărat dintr-o farmacie online în ultimele trei luni au fost: suplimente alimentare (precum vitamine, minerale, produse naturiste sau ceaiuri), produse de îngrijire a pielii şi corpului, medicamente care pot fi eliberate fără prescripţie medicală sau produse pentru îngrijirea copilului.

Motivele pentru care românii aleg să cumpere medicamente sau alte produse dintr-o farmacie online sunt preţul mai avantajos, faptul că pot face comenzi oricând doresc fără a fi condiţionaţi de un program de lucru, ofertele promoţionale, dar şi livrarea produselor acasă.

De cealaltă parte, românii care nu au comandat niciodată dintr-o farmacie online au invocat cel mai des motive precum costul de livrare la domiciliu, lipsa posibilităţii de a cere sfatul sau de a discuta cu un farmacist, precum şi faptul că timpul de livrare al produselor este prea mare. De asemenea, trei din patru respondenţi au declarat că şi-ar dori să poată contacta de la distanţă un farmacist pentru consiliere în cazul unei probleme de sănătate minore.

Dintre respondenţi, 88% au declarat că ultima dată când au cumpărat dintr-o farmacie au planificat procesul de cumpărare, ştiind de dinainte ce produse vor să cumpere.

În topul celor mai apreciate facilităţi oferite de farmaciile online, participanţii la studiu au menţionat descrierea detaliată şi clară a produselor, afişarea stocurilor din farmaciile fizice şi posibilitatea de rezervare pe website a produselor pentru ridicare personală ulterioară.   

Studiul arată că 68% din clienţii farmaciilor online sunt femei, 80% au studii superioare (universitare şi postuniversitare), iar 56% au un venit personal de peste 3.100 lei. Categoria de vârstă care optează cel mai des pentru cumpărături în farmaciile online este 35-39 ani (20% din respondenţi), urmată îndeaproape de cele între 30-34 ani şi 50-55, fiecare cu o pondere de 19% din total.

Potrivit studiului, în topul celor mai active regiuni din ţară la categoria cumpărături online din farmacii se află pe primul loc regiunea Bucureşti – Ilfov cu 22%, urmată de regiunile Nord-Est şi Sud-Est cu 14%, regiunea Sud (12%) şi Nord-Vest (11%).

Studiul a fost realizat pe 500 de cumpărători din farmacii cu varsta între 25 şi 55 ani. Interviurile online cu respondenţii participanţi la studiu s-au desfăşurat în perioada 12-19 octombrie 2021.

 

Pediatru