Janssen, compania farmaceutică a Johnson&Johnson Romania, în parteneriat cu Asociația ARIPI și Centrul pentru Inovare în Domeniul Medical - Inomedica, au lansat în luna octombrie campania „Ascultă și vorbește” – pentru a iniţia, în societate, dialogul despre schizofrenie, provocările cu care se confruntă pacienţii, cât și despre opţiunile terapeutice pe care aceștia le au la dispoziţie.

În cursul săptămânii 30 octombrie – 5 noiembrie, prin campania „Ascultă și vorbește”, medici, pacienți cu schizofrenie și familiile acestora își vor spune poveștile la Radio Guerrilla, explicând prin ce experiențe trece un pacient, care sunt etapele diagnosticării și cât de important este tratamentul.

„Schizofrenia este o boală cu evoluție cronică caracterizată de perioade de remisiune și recăderi. Remisiunile se obțin prin aderența la tratament și prin menținerea acestuia pe o perioadă îndelungată. Fiecare recădere este mai greu de tratat și fiecare episod psihotic poate lăsa deficite cognitive progresive, afectând reintegrarea socio-profesională a pacienților. Tratamentul injectabil cu acțiune îndelungată ajută la creșterea complianței pacienților și la menținerea unei bune calități a vieții”, declară dr. Sorin Pletea, şeful Secţiei Clinice de Psihiatrie numărul 14 din cadrul Spitalului de Psihiatrie „Alexandru Obregia”, Bucureşti.

Studiu Janssen schizofrenie


39% din pacienți opresc medicația orală când simptomele li se ameliorează

Studiul pan-european realizat de compania Janssen în 2016, arată că 23% din adulții cu schizofrenie nu sunt mulţumiţi de terapia actuală, 14% sunt foarte nemulţumiţi şi jumătate din aparţinători nu sunt mulţumiţi de nivelul de implicare în deciziile terapeutice.

„În controlul schizofreniei sunt mulți factori care pot interveni și care determină schimbări în comportamentul persoanei respective în ceea ce privește aderența la tratament”, explică Ștefan Bandol,  președinte Asociația ARIPI. „Medicaţia zilnică și trauma psihologică, precum și grija de a nu uita de tratament, de a nu se demotiva, îi împiedică, de cele mai multe ori, să poată controla această boală. Astfel este creat contextul în care apar recăderile. Mai mult decât atât, aproximativ 39% dintre pacienți opresc medicația orală atunci când încep să se simtă mai bine – lucru care are un impact negativ asupra calității vieții pe termen lung. Discuția cu medicul specialist despre opțiunile de tratament este un pas esențial în obținerea și menținerea controlului asupra acestei afecțiuni. Aici avem cu toții de lucrat – conform studiului anterior menţionat, și care a inclus pacienți și aparținători din 12 țări europene, 21% dintre adulții cu schizofrenie nu au discutat despre opțiunile terapeutice cu medicul înainte de inițierea tratamentului”, declară Ștefan Bandol,  președinte Asociația ARIPI.
Studiile arată că rata scăzută de aderenţă la tratament reprezintă una dintre cele mai importante cauze de apariţie a recăderilor. De asemenea, 94% din aparţinători recunosc că trebuie să îi reamintească persoanei pe care o îngrijesc să își ia medicamentele. În 49% din cazuri, acest lucru se întâmplă frecvent, arată studiu pan-european efectuat de Janssen în 2016.

Christian Rodseth_Managing Director Janssen Romania
Christian Rodseth, director general Janssen România


„De peste 60 de ani, compania Janssen a pledat prin activitatea sa pentru o mai bună calitate a vieţii pentru persoanele care trăiesc cu boli mintale, și în mod particular a acelora care suferă de schizofrenie. Stigmatizarea porneşte de la lipsa înţelegerii şi a cunoştinţelor despre schizofrenie. Am convingerea că prin campania „Ascultă și vorbește”, alături de partenerii noştri, vom putea să aducem o contribuţie importantă la creşterea nivelului de informare a publicului despre schizofrenie.” declară Christian Rodseth, directorul general al companiei Janssen România.