Evoluția bugetului alocat asistenței medicale primare din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate:
 
Medic 117 (3) 2017 mic-16

Răspunsul cititorilor 

În 1999, anul înființării sistemului de asigurări de sănătate, bugetul alocat asistenței medicale primare (AMP) reprezenta 8,8% din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), după care a scăzut an după an. Între 2007 și 2009, interval în care a existat și Programul Național de Evaluare a Stării de Sănătate, procentul a crescut la 8,7, după care a scăzut iar. În 2017, procentul este de 6,1, cel mai mic din statele UE și inferior anului 2016, în condițiile în care bugetul FNUASS a crescut cu 11% față de anul precedent. Cine a beneficiat de această creștere a bugetului FNUASS în 2017? Spitalele și angajații CNAS, prin creșterea fondurilor salariale. Este normală această atitudine a CNAS? Nu. Cabinetele de medicină de familie au personal medical – medici și asistente - care nu poate beneficia de aceste creșteri salariale ca omologii lor din spital sau din alte unități sanitare plătite în sistem bugetar. Conform calculelor, un cabinet de medicină de familie cu 1800 de asigurați pe listă (optimul considerat de CNAS), cu un medic de familie specialist și un asistent medical, nu poate asigura salariile medicului și asistentei pe noile grile de salarizare în cazul SRL-ului, iar în cazul organizării ca PFA, medicul nu rămâne cu un venit corespunzător gradului profesional din sistemul bugetar. Cu alte cuvinte, AMP este încă o dată defavorizat și, dacă nu se face nimic începând din acest an, foarte multe cabinete de medicină de familie se vor închide prin faliment sau plecarea asistentelor către spital ori alte unități medicale plătite în sistem bugetar. Deși, declarativ, AMP este o prioritate și baza sistemului de asigurări de sănătate, în realitate se prefigurează desființarea acestei specialități. 

Dr. Cătălin Petrencic 
Medic de familie, județul Călărași