De mai bine de doi ani, întreaga omenire se confruntă cu pandemia de COVID-19. Cunoştinţele acumulate până în prezent despre infecţia cu SARS-CoV-2 sunt încă la început şi multe întrebări aşteaptă un răspuns, dar ceea ce este aparent evident, cel puţin până acum, sunt incidenţa scăzută şi gravitatea redusă a COVID-19 în rândul populaţiei pediatrice.
Deşi copiii nu sunt „faţa” acestei pandemii, aceştia riscă să fie printre cele mai importante victime ale sale, deoarece viaţa copiilor a fost semnificativ schimbată. Toţi copiii, indiferent de vârstă, au fost profund afectaţi, în special de impactul socioeconomic şi, în unele cazuri, de măsurile de atenuare a răspândirii infecţiei cu SARS-CoV-2(1).
Mai mult, efectele negative ale pandemiei de COVID-19 asupra bunăstării copiilor nu au fost distribuite în mod egal. Copiii care proveneau din ţări şi zone geografice sărace, aflaţi în situaţii dezavantajoase, au purtat şi poartă o povară disproporţionată a implicaţiilor determinate de pandemia de COVID-19.
Pentru perioade lungi, şcolile au fost închise, afectând nu doar educaţia copiilor, ci şi nutriţia, creşterea şi dezvoltarea, precum şi protecţia socială a acestora.
Măsurile epidemiologice care au impus izolarea au crescut nivelurile de violenţă domestică asupra copiilor, existând consecinţe psihoemoţionale deosebite pe termen mediu şi lung(1).
Povara pandemiei de COVID-19 s-a materializat extrem de variat: a fost adâncită sărăcia, a apărut o criză majoră în învăţământ, au apărit ameninţări legate de sănătatea şi supravieţuirea copiilor.
Aproximativ 42-66 de milioane de copii au ajuns să trăiască în sărăcie extremă, ca o consecinţă a crizei actuale sanitare. Această cifră se adaugă celor 386 de milioane de copii care se aflau în sărăcie extremă în anul 2019.
La cifra menţionată se adaugă încă aproximativ 150 de milioane de copii care trăiesc în sărăcie multidimensională, fără acces la servicii esenţiale precum educaţie şi/sau servicii de sănătate. Astfel, într-un studiu realizat de UNICEF, în care s-a comparat accesul la educaţie şi/sau asistenţă medicală înainte de pandemia de COVID-19 şi în timpul acesteia, se arată că pandemia a determinat o creştere procentuală semnificativă (de la 47% la 56%) a numărului de copii care nu au mai putut să beneficieze de aceste servicii.
În anul 2020, în 188 de ţări s-a impus închiderea şcolilor, afectând peste 1,5 miliarde de copii şi tineri. Peste două treimi din ţări au introdus distanţarea socială cu învăţarea pe platforme, dar în ţările sărace doar 30% dintre copii au putut să acceseze acest sistem, ceea ce a însemnat că cel puţin 463 de milioane de copii proveniţi din familii sărace nu au putut participa la ore/cursuri ca urmare a lipsei de fonduri care să fie investite în învăţământul digital (nu au avut acces la internet, nu au beneficiat de dispozitive electronice etc.).
Deschiderea/închiderea şcolilor, distanţarea socială şi întreruperile în îngrijirea medicală ar putea avea un impact negativ asupra sănătăţii şi bunăstării copiilor pe termen mediu şi lung.
Pentru mulţi copii şi adolescenţi, impactul negativ al închiderii şcolilor s-a materializat în scăderea competenţelor de citire şi rezultate modeste la testele de evaluare, resurse deficitare pentru copiii cu dizabilităţi (inclusiv acces la educatori specializaţi şi medii structurate de învăţare), abilităţi reduse de gândire critică, de creativitate, de procesare a informaţiilor etc.
Dificultăţile economice ale familiilor au avut drept consecinţe sute de mii de decese suplimentare în rândul copiilor, pe fondul carenţelor nutriţionale, al malnutriţiei şi accesului redus la serviciile de sănătate.
Este de aşteptat ca numărul copiilor cu malnutriţie să crească, deoarece aproximativ 368,5 milioane de copii, provenind din 143 de ţări, nu mai primesc la şcoală o masă caldă pe zi. Încă 6-7 milioane de copii cu vârsta mai mică de 5 ani au suferit de malnutriţie acută în anul 2020.
Utilizarea serviciilor de sănătate s-a redus substanţial în perioada pandemiei, ceea ce a condus la reducerea ratelor de vaccinare cu 34%, a screeningului stării de sănătate a copiilor cu 49%, a îngrijirilor stomatologice cu 69% şi a serviciilor de sănătate mintală cu 58%.
Programele naţionale de imunizare au fost afectate semnificativ în timpul pandemiei de COVID-19, ameninţând obiectivele care privesc eradicarea şi eliminarea bolilor majore ce pot fi prevenite prin vaccinare, precum poliomielita şi rujeola(2).
OMS, UNICEF şi GAVI au raportat că peste 80 de milioane de copii cu vârsta de sub 1 an au fost afectaţi de întreruperi ale programelor de imunizare înregistrate în peste 68 de ţări. Peste 24 de milioane de copii au fost expuşi riscului de a se îmbolnăvi de boli precum poliomielită, rujeolă, difterie, tuse convulsivă (pertussis), tetanos, hepatită B, gripă, infecţii cu Haemophilus tip b, pneumococ şi infecţii cu rotavirus(2).
Din 129 de ţări în care datele statistice au fost disponibile, mai mult de jumătate au raportat întreruperi moderate până la semnificative sau suspendarea totală a serviciilor de vaccinare în perioada martie-aprilie 2020, ca urmare a redirecţionării personalului medical către zonele în care erau trataţi pacienţii cu COVID-19(2).
Răspândirea infecţiei cu SARS-CoV-2, precum şi strategiile de abordare a pandemiei au avut implicaţii semnificative pentru sănătatea şi bunăstarea copiilor(3). Întreruperea serviciilor de sănătate şi asistenţă socială (schimbările în utilizarea asistenţei medicale de urgenţă pediatrică în timpul pandemiei de COVID-19) s-au manifestat în diferite moduri în departamentele de primiri urgenţe, cum ar fi creşterea prezentărilor cazurilor de copii şi adolescenţi cu probleme psihosociale(3).
Mulţi copii s-au confruntat cu bariere importante legate de accesul la serviciile de sănătate, cu stres emoţional şi dificultăţi financiare legate de pierderea locurilor de muncă de către părinţi, care ar putea avea repercusiuni pe termen mediu şi lung asupra calităţii vieţii lor.
Pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra sănătăţii mintale a copiilor şi adolescenţilor. S-a constatat o creştere alarmantă a depresiei şi anxietăţii în rândul copiilor şi adolescenţilor. A crescut numărul de apeluri telefonice la liniile de asistenţă socială, inclusiv liniile de asistenţă telefonică pentru tentative de suicid. Tulburările de alimentaţie sau agravarea simptomelor la cei cu tulburări de alimentaţie preexistente, inclusiv spitalizările, au crescut spectaculos(4).
Regândirea politicilor care asigură accesul la serviciile de sănătate, în special serviciile de sănătate mintală, precum şi facilitarea accesului la serviciile sociale pentru sprijinirea familiilor sărace cu copii pot ajuta la abordarea unora dintre consecinţele cu care se confruntă copiii şi adolescenţii în prezent.
Impactul pandemiei de COVID-19 asupra copiilor şi adolescenţilor ar trebui apreciat din mai multe perspective:
-
aspecte legate de ratele de morbiditate şi mortalitate secundare infecţiei cu SARS-CoV-2;
-
stresul produs de infecţia cu noul tip de coronavirus asupra comunităţii;
-
traume ale copilului, adolescentului şi familiei;
-
consecinţe suplimentare (asistenţă medicală întârziată, întârzierea programelor de vaccinare, obezitate etc.).
În această perioadă dificilă pe care o traversăm cu toţii, trebuie să acordăm mai multă atenţie copiilor şi adolescenţilor, în vederea îmbunătăţirii stării de sănătate fizică şi psihică şi, în final, a bunăstării acestora.
Trebuie subliniat totodată că, pe măsură ce pandemia continuă să progreseze, factorii de decizie politică şi furnizorii de servicii medicale trebuie să asigure continuu servicii medicale şi sociale esenţiale de bună calitate, inclusiv răspunsuri specifice pentru categoriile vulnerabile de pacienţi.