Liderii SANITAS judeţeni, prezenţi la şedinţa Consiliului Naţional din data de 25 noiembrie a.c, reprezentând cei peste 100.000 de membri de sindicat din Sănătate şi din Asistenţă socială, au analizat multitudinea de probleme de natură salarială pe care le semnalează în mod repetat angajaţii din cele două sisteme.


În contextul în care rata inflaţiei a crescut la 15,9% în luna septembrie 2022, atingând cel mai mare nivel din ultimii 19 ani, iar costul vieţii s-a dublat în 2022 faţă de anul trecut din cauza preţurilor crescute la toate bunurile de consum şi serviciile asociate traiului de zi cu zi, cele mai multe categorii de angajaţi din Sănătate şi Asistenţă socială au beneficiat, în ultimii doi ani, de creşteri salariale nesemnificative, cu sume derizorii cuprinse între 56 de lei şi 300 de lei, se arată într-un comunicat al Federaţiei.

„Întreaga societate trebuie să facă faţă acestei crize a costurilor de trai, însă este incorect şi imoral ca principalele victime să fie angajaţii cu cele mai mici salarii din cele două sisteme. În Sănătate sunt doar câteva categorii profesionale cu venituri salariale crescute; cea mai mare parte a angajaţilor o reprezintă cei poziţionaţi sub salariul mediu pe economie sau aproape de nivelul acestuia: infirmiere, brancardieri, registratori medicali, personal TESA şi auxiliar, asistenţi  sociali, psihologi, chimişti, biochimişti, kinetoterapeuţi, logopezi etc. iar aceştia reprezintă peste 60% dintre salariaţii din Sănătate şi Asistenţă socială!”, se mai arată în document.

În opinia membrilor Consiliului Naţional, prima obligaţie a Guvernului României este să aplice corect şi în totalitate prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, pentru toate categoriile de angajaţi din Sănătate şi din Asistenţă socială.

În consecinţă, reprezentanţii Federaţiei cer autorităţilor să ia de urgenţă măsurile necesare pentru:

1.         creşterea salariilor de bază la nivelul anului 2022, conform legii salarizării aflată în vigoare;

2.         acordarea sporului pentru condiţii de muncă procentual din salariul de bază aflat în plată, pentru toate categoriile de personal care îşi desfăşoară activitatea în autorităţile şi instituţiile publice din sistemul sanitar şi de asistenţă socială, prin aplicarea actelor normative care reglementează acordarea sporurilor;

3.         calcularea şi acordarea celorlalte drepturi de natură salarială, conform reglementărilor legale în vigoare, procentual, în funcţie de salariul de bază avut, respectiv:

  • spor de tură;
  • spor de noapte;
  • spor pentru activitatea care se desfăşoară în mod continuu în zilele de sâmbătă, duminică şi sarbători legale;
  • tariful orar acordat pentru orele de gardă.

4.         calcularea şi acordarea următoarelor drepturi salariale conform prevederilor din Legea-cadru nr.153/2017 în funcţie de salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare, după cum urmează:

  • indemnizaţia de hrană;
  • indemnizaţia lunară pentru titlul ştiinţific de doctor;
  • indemnizaţia de vacanţă.

5.         plata orelor suplimentare efectuate peste durata normală a timpului de muncă conform prevederilor legale prevăzute de Legea-cadru nr.153/2017, în funcţie de salariul de bază avut;

6.         creşterea veniturilor tuturor lucrătorilor din cele două sisteme cu o valoare procentuală cel puţin egală cu rata anuală a inflaţiei.

Sindicalişti mai cer, totodată, consultarea partenerilor sociali în procesul de proiectare a noii legi a salarizării personalului bugetar – pe care guvernanţii şi-au asumat-o prin PNRR - astfel încât să fie garantată corelarea directă a veniturilor salariale cu puterea de cumpărare şi cu costul vieţii.

„Guvernul şi-a asumat, prin PNRR, ca până în vara anului următor să modifice politica de salarizare în sectorul public şi să adopte o nouă lege a salarizării până în vara anului 2023. Cum putem să avem încredere într-o reglementare nouă, pe care autorităţile ne-o promit mai corectă, mai aproape de realităţile sistemului de sănătate şi de asistenţă socială, în condiţiile în care Legea-cadru nr. 153 aflată în vigoare a fost maltratată - adică aplicată discriminator, «cârpită» ici-colo cu tot felul de ordonanţe sau HG-uri şi în cele din urmă blocată în 2021 şi 2022 pentru o bună parte din salariaţii celor două sisteme? Până la apariţia unui nou cadru legal, noi, SANITAS cerem aplicarea de urgenţă a legii actuale – Legea nr. 153/2017, în totalitatea ei, pentru toţi angajaţii din cele două sisteme. După ce guvernul îşi îndeplineşte atribuţiile şi respectă legea în vigoare, putem să ne gândim şi la o lege nouă”, a declarat Leonard Bărăscu, preşedintele Federaţiei SANITAS.





Ginecologia (1)