Reprezentanţii şcolilor publice din oraşul american Seattle au depus o plângere în instanţă împotriva reţelelor sociale, precum Facebook şi TikTok, pe care le acuză de „atingeri aduse sănătăţii mintale a publicului tânăr”, întrucât ar provoca anxietate, depresie şi tentative de sinucidere.


Plângerea vizează de asemenea Facebook şi Instagram, care fac parte din grupul Meta, însă şi Snapchat, YouTube, platforma chineză TikTok şi compania sa mamă, ByteDance, alături de Google şi grupul Alphabet, informează AFP şi Agerpres.

Reprezentanţii şcolilor publice din oraşul aflat în statul Washington spun că doresc să le facă pe companiile care deţin reţele sociale să devină responsabile pentru atingerile pe care le-au adus „sănătăţii sociale, emoţionale şi mintale a elevilor”.

„Creşterea numărului de sinucideri, tentativelor de suicid şi internărilor de urgenţă asociate sănătăţii mintale nu reprezintă o coincidenţă (...). Această criză se agravase deja înaintea pandemiei, iar oamenii de ştiinţă au identificat reţelele sociale drept un factor care joacă un rol major în apariţia problemelor de sănătate mintală în rândul tinerilor”, au adăugat reprezentanţii unităţilor de învăţământ.

Reclamanţii le acuză pe companiile vizate că au exploatat „psihologia şi neurofiziologia utilizatorilor lor, pentru ca aceştia să petreacă tot mai mult timp pe platformele lor (...), creând o criză a sănătăţii mintale în rândul tinerilor americani”. Acest lucru a fost făcut „pentru profit”, denunţă ei.

Reprezentanţii districtului şcolar american au spus că au alocat resurse, mai ales umane, pentru a-i ajuta pe elevi, şi consideră că giganţii din industria tehnologiei trebuie să achite costurile: contribuabilii nu ar trebui să suporte „povara crizei sănătăţii mintale pe care companiile ce deţin reţelele sociale au creat-o”.

Contactaţi de AFP, reprezentanţii Meta au spus că au dezvoltat „peste 30 de instrumente pentru a-i susţine pe adolescenţi şi pe familiile lor, inclusiv instrumente de supervizare care le permit părinţilor să limiteze timpul petrecut de copiii lor pe Instagram, şi o tehnologie de verificare a vârstei, care îi ajută pe adolescenţi să trăiască experienţe adaptate pentru vârsta lor”.

Grupul Google a anunţat la rândul său că a investit mult „în crearea unor experienţe sigure pentru copii” pe platformele sale şi că a introdus „măsuri solide de protecţie şi funcţii dedicate pentru a acorda prioritate bunăstării utilizatorilor”, a precizat purtătorul de cuvânt Jose Castaneda.

 



Pediatru