Academia Europeană pentru Asistenţi Medicali a lansat de curând o serie de cursuri de perfecţionare pentru asistenţi medicali cu experienţă sau în formare, studenţi la medicină sau tineri rezidenţi, o acţiune extrem de utilă şi binevenită atât pentru cei care activează în domeniul medical, cât şi pentru cei care îşi doresc să lucreze în viitor în asistenţă medicală.


Scopul acestor cursuri vizează alinierea sistemului de îngrijiri medicale din România la nevoile şi aşteptările pacienţilor de astăzi. În mâinile profesioniştilor medicali stă calitatea îngrijirilor, iar abilităţile lor sunt cele care fac diferenţa între o experienţă „bună” şi una „excelentă” pentru pacient.

Am stat de vorbă cu Managerul de Programe Educaţionale în cadrul Academiei, Dan Cârciumaru, cu Dr. Alexandru Moruz – Senior Lector ENA în cadrul Academiei, Trainer Certificat ERC şi cu Cătălina Ciobanu, Senior Asistent Medical ATI, Senior Trainer ENA, Trainer Certificat ERC, pentru a afla mai multe detalii despre acest proiect îndrăzneţ şi totodată extrem de benefic industriei medicale.

Academia Europeană pentru Asistenţi Medicali oferă o şansă unică profesioniştilor medicali interesaţi de aprofundarea meseriei pe care şi-au ales-o, iar produsele noastre educaţionale oferă cursanţilor o perspectivă diferită asupra învăţării, un model de predare şi pregătire tip „360 grade”, la cele mai înalte standarde. Ei au posibilitatea de a-şi exersa abilităţile studiate într-un mediu atent construit şi care beneficiază de tehnologie actuală. Paleta de cursuri pe care o oferim este foarte variată, fiecare cursant putând opta pentru unul sau mai multe traininguri, în funcţie de nevoile sale, povesteşte Dan Cârciumaru, Manager Programe Educaţionale în cadrul Academiei.

2

Am încercat să creăm, pe lângă un program de licenţă pentru asistenţi medicali şi cursuri de educaţie medicală continuă pentru profesioniştii medicali. Ne referim aici la oameni care au nişte ani de experinţă în spate, dar care au oportunitatea să îşi dezvolte anumite abilităţi şi competenţe. Proiectul promovează un nou model de instruire, axat pe învăţare experienţială. Ce înseamnă asta? Participanţii la cursuri au şansa să exerseze concret tehnici şi gesturi medicale pe manechine umanoide robotice, într-un Centru de Simulare de ultimă generaţie care arată ca un adevărat spital în miniatură. În plus, cursanţii primesc feedback în timp real de la specialişti cu experienţă relevantă şi sunt antrenaţi în rezolvarea de studii de caz şi scenarii de simulare, completează Dan Cârciumaru.

Centrul de Simulare al Academiei dispune de încăperi care redau în detaliu saloanele unui spital şi de manechine high-tech, pe post de pacienţi. Manechinele pot reproduce orice scenă din viaţa unui pacient, atât în stadiu cronic, cât şi acut, iar cursanţii pot interveni asupra lor cu manevre specifice, sub îndrumarea trainerilor Academiei.

3

Cursurile Academiei sunt de interes atât pentru asistenţii medicali cu experienţă sau în formare, pentru studenţii la medicină sau pentru tinerii rezidenţi, cât şi pentru factorii decizionali din instituţiile medicale: manageri de instituţii medicale, directori de îngrijiri sau asistenţi şefi. Pentru aceştia din urmă este important ca membrii echipelor lor să îşi perfecţioneze continuu abilităţile practice, pentru a face faţă cu succes diverselor situaţii din activitatea zilnică. Academia dispune de o diversitate mare de produse educaţionale şi îşi poate adapta cu uşurinţă cursurile şi atelierele la nevoile specifice de formare din instituţiile cu care colaborează.

Cursanţii Academiei învaţă într-un Centru de Simulare spectaculos, un spital 100%, cu tehnologie de ultimă generaţie în care manechinele răspund la acţiunile pe care cursantii le fac în relaţie cu ele. În acest spaţiu, studenţii află ce face asistentul într-o cameră de gardă, într-o secţie de terapie intensivă sau în alte secţii, care e rolul unui asistent medical într-o echipă de resuscitare, cum faci recoltări de sânge, cum administrezi o medicaţie şi multe altele. Se învaţă pe manechine robotice, cu configuraţii care îi fac să fie aproape umani. De exemplu, manechinul Apollo clipeşte, vorbeşte, plânge şi poate simula diverse stări prin care trece un pacient real. Lui Apollo, pe lângă faptul că i se pot verifica funcţiile vitale şi respiraţia, i se poate face resuscitare, poate fi intubat, i se poate pune guler, poate fi defibrilat manual. El poate chiar şi să sângereze, deci noi putem simula foarte aproape de realitate ceea ce un asistent poate face într-o cameră de gardă sau într-un serviciu de urgenţă prespitalicesc. Centrul de Simulare dispune şi de dispozitive care ajută asistenţii să transporte pacienţii care au diferite afecţiuni neurologice şi care trebuie mişcati de pe dreapta pe stânga.

Este extrem de important faptul că toţi cursanţii sunt expuşi unor scenarii reale, unele dintre ele chiar scenarii-limită, dar exersează mai întâi pe manechine umanoide, într-un mediu sigur şi controlat. Mai apoi, când vor ajunge să profeseze, ei nu vor fi luaţi pe nepregătite şi vor putea acţiona rapid pentru a salva o viaţă, detaliază Dr. Alexandru Moruz – Senior Lector ENA în cadrul Academiei şi Trainer Certificat ERC.

Pentru un asistent medical este important sa vina la cursuri pentru a se perfectiona continuu si pentru a se dezvolta. Spre exemplu, la cursul Pas cu pas in Tehicile Medicale asistentul invata atat tehnici pecifice secţiei în care lucrează, cât şi cum să monteze corect o branulă, cum să recolteze analize şi cum să pregătească acele analize pentru a ajunge în siguranţă la laborator. Punem foarte mare accent şi pe cursurile de neonatologie, iar spre exemplu în cadrul cursului de Reanimare Neonatală, cursanţii au oportunitatea de a lucra pe un manechin ultra-performant, numit Paul, care este reproducerea exactă a unui bebeluş născut prematur în a 27-a săptămână de gestaţie, având o dimensiune de 35 de cm, o greutate de 1000 g şi o anatomie externă foarte realistă. Pe manechinul Paul se pot observa inclusiv modificări ale culorii pielii pentru a simula cianoza (albastru) şi hiperoxia (roşu), relatează Cătălina Ciobanu, Senior Asistent Medical ATI, Senior Trainer ENA şi Trainer Certificat ERC.

Academia Europeană pentru Asistenţi Medicali a integrat cele mai noi tehnici de îngrijire, adaptate la standardele internaţionale, oferind cursanţilor acces la cursuri precum: ACLS (Resuscitare Cardiacă Avansată), Reanimare Neonatală, Îngrijirea de Rutină a Nou-Născutului la Termen, Comunicare Empatică în Domeniul Medical ori Noţiuni Fundamentale de Genetică. Toate cursurile sunt fundamentate pe cele mai noi protocoale medicale, validate cu JCI, iar toate informaţiile cuprinse în cursuri sunt actualizate constant.

Specialităţile şi domeniile acoperite de cursurile Academiei urmăresc viaţa pacientului, de la stadiul de nou-născut (prin produsele educaţionale destinate ariei de neonatologie sau pediatrie), până la cel de adult. Cursurile adresează nu doar competenţele “tehnice”, cele care presupun manualitate, ci şi abilităţile “soft”, atât de necesare profesioniştilor din domeniu, prin trainingurile de comunicare şi atitudine. Întreaga listă de cursuri şi descrierile acestora, precum şi detalii despre înscriere pot fi consultate online, accesând link-ul Cursuri - Cursuri pentru Asistenţi Medicali (nursing-academy.eu).

Cursul BLS (Basic Life Support), de pildă, cu implicare în acordarea primului ajutor, le oferă cursanţilor informaţiile necesare pentru a face faţă cu succes situaţiilor de urgenţă, precum şi principiile fundamentale de conduită pentru a reduce riscul de eroare în acordarea primului ajutor.

Cursul Consiliere în Alăptare îi învaţă cum să susţină proaspetele mămici, să iniţieze şi să întreţină alăptarea, cursanţii primesc informaţii despre beneficiile alăptării şi învaţă diferite poziţii pentru alăptare, astfel încât să poată să lucreze cu echipa mamă-copil pentru a obţine o alăptare de succes.

Cursul Pas cu Pas în Tehnicile Medicale aduce asistentul medical în prim plan, acesta fiind principalul responsabil în executarea corectă a numeroase tehnici şi manevre medicale, precum si principalul factor în evitarea riscurilor asociate acestora.

Îngrijirea pacienţilor pediatrici necesită de multe ori monitorizarea precum şi administrarea tratamentului în situaţii speciale, cum ar fi intervenţia în cazul unei crize epileptice sau administrarea terapiei inhalatorii în insuficienţa respiratorie acută şi cronică. Cursul Situaţii Speciale în Ingrijirea Pediatrică vine cu informaţii teoretice şi oportunitatea de a-şi însuşi abilităţile practice necesare pentru monitorizarea pacienţilor şi administrarea tratamentului în câteva situaţii speciale. De asemenea, cursul abordează şi tehnici de comunicare cu copiii cu nevoi speciale.

Reanimarea neonatală, este un alt curs de maxim interes. Modul în care un nou-născut este îngrijit în primele minute de viaţă poate avea consecinţe în dezvoltarea psiho-neuro-motorie ulterioară. De aceea, fiecare nou-născut are dreptul la o reanimare cât mai competentă şi diferenţiată. Cursul îşi propune să ofere toate informaţiile esenţiale pentru un asistent medical, astfel încât acesta să fie extrem de bine pregătit în orice situaţie ce necesita reanimare neonatală. Cursul de îngrijiri speciale în terapia intensivă neonatală îşi propune să familiarizeze asistenţii de neonatologie cu universul magic al terapiei intensive a celor mai mici pacienţi.

4

Cursurile integrează informaţii actualizate conform celor mai recente protocoale, coroborate cu experienţa acumulată în relaţie cu organisme internaţionale relevante (Joint Commission International – pentru calitatea şi siguranţa actului medical şi European Resuscitation Council – pentru protocoalele actualizate în materie de resuscitare). Trainerii sunt specialişti cu experienţă în domeniile pe care le predau (medici sau asistenţi medicali seniori), dar şi în educaţia adulţilor. Dobândirea cunoştinţelor teoretice este dublată de exersarea intensivă a tehnicilor şi a abilităţilor predate.

Academia Europeană pentru Asistenţi Medicali este un proiect educativ unic în România, fondat de Reţeaua de Sănătate REGINA MARIA.