Nume mari din sistemul medical privat din ţara noastră s-au reunit ieri la Enayati Medical City pentru a discuta despre provocările actuale şi despre etica în medicină. Evenimentul se desfăşoară timp de trei zile la Bucureşti.


Zilele Medicale Ştiinţifice ale Enayati Medical City au loc în perioada 23 - 25 aprilie. Tema este „Inovaţie şi pionierat în sănătate: Sesiuni Ştiinţifice în primul oraş medical din România”. Evenimentul este creditat cu puncte EMC şi este organizat sub egida Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”.

„Am zis să vedem dacă reuşim să adunăm lumea medicală privată laolaltă şi să începem această sesiune cu o întâlnire cu furnizorii privaţi [de servicii de sănătate]. Sunt foarte fericit că în deschidere îl avem pe domnul profesor Jinga cu noi”, a declarat dr. Wargha Enayati, medic cardiolog şi inovator în domeniul afacerilor din sănătate, cunoscut publicului larg ca fondatorul primului oraş medical din România, şi anume Enayati Medical City (EMC).

zilele_enayati_medical_city_2

La discuţiile de ieri, a participat şi doctorul Mugur Ardelean, manager general al Spitalului Universitar de Urgenţă Elias. Alături de doctorul Wargha Enayati, la sesiunea dedicată întâlnirii sistemelor private de sănătate din România au participat reprezentanţii MedLife, Memorial România, Enayati Hospital, Monza, GRAL Medical, Affidea România, Amethyst, NORD – Grupul Medical Provita şi alţii.

„Regăsesc aici foarte mulţi prieteni, chiar dacă sunt din mediul privat. (...) Am onoarea şi bucuria de a mă afla din nou în mijlocul dumneavoastră, în mijlocul unor adevăraţi performeri reuniţi astăzi în centrul acestei minunate citadele a sănătăţii româneşti, acest Enayati Medical City, pentru a deschide o nouă filă a cunoaşterii şi cercetării ştiinţifice în nobila noastră profesie: medicina”, a spus prof. dr. Viorel Jinga, rectorul UMF „Carol Davila” Bucureşti. La început, acesta le-a vorbit celor prezenţi în sala de conferinţe a Enayati Medical City despre modul în care colaborarea dintre mediul academic şi mediul privat este benefică pentru ambele părţi.

zilele_enayati_medical_city_4_wargha si jinga


Pacientul român şi lipsa lui de încredere

Ada Palea, director General al NORD - Grupul Medical Provita, a ţinut să puncteze că „dacă ne uităm în jur, pacientul român are o doză de lipsă de încredere în sistemul medical, care nu poate fi ignorată. Nu credem că această lipsă de încredere vine din cauza lipsei de tehnologie sau lipsei de profesionişti în sistem. (...) Ne referim la partea soft a interacţiunii pe care pacientul o are cu sistemul medical. Ne referim la modul în care comunicăm cu pacienţii. Ne referim la modul în care îi respectăm şi ne respectăm unii pe alţii”.

În sistemul medical, cel mai important este pacientul, a subliniat Daniel Dram, director general al Amethyst Radiotherapy Center Bucureşti: „Putem să avem cea mai frumoasă, cea mai extraordinară aparatură din universul acesta... Eu am învăţat că cel mai important instrument este atenţia faţă de pacient şi [important este şi] cât suntem dispuşi să alocăm, din timpul nostru, pacienţilor.”


Despre „patient care”

Daniel Dram a vorbit în prima zi a evenimentului despre o experienţă crucială, şi anume „patient care” (grija faţă de pacient).

„Fac această meserie nu pentru că îmi place să conduc un centru, ci pentru că am văzut un film, «Jerry Maguire» se numeşte – vi-l recomand. Este cel mai serios training pentru a înţelege ce putem să facem pentru pacienţii noştri. «Patient care» este pentru viitorul sistemului medical, nimeni nu vorbeşte de asta. Victoria Asanache este una dintre fondatoarele acestui concept, (este vorba despre navigatorul de pacienţi – n.red.). Înseamnă să le înţelegi nevoia... Pacientul nu este doar el singur [în lupta cu boala], e împreună cu familia. În oncologie, din păcate, timpul este cel mai preţios, dar pe care îl putem da oamenilor. (...) Se vor mai construi spitale, se vor mai construi centre. Eu vă spun că avem nevoie de oameni”, a completat Daniel Dram.

În partea a doua a zilei, a avut loc un workshop despre etica în medicină. Dr. Simona Melnic, director general MedicHub şi „Viaţa Medicală”, a amintit celor prezenţi că medicul are obligaţia de a fi liderul pacientului său: „Şi folosesc această afirmaţie cu toată tăria: medicul trebuie să fie un lider total: răspunde la toate capitolele, trebuie să exceleze la toate capitolele. Munca este imensă, dar acesta este jocul în care am intrat”.

Practicile de leadership influenţează şi motivaţia personală, deşi în sistemul de sănătate contextul, de cele mai multe ori, încurajează practici de leadership, a punctat dr. Simona Melnic. „Desigur, întărirea leadershipului necesită o reformă sistemică, care trebuie să fie făcută atât la nivel individual, cât şi sistemic. Toate cercetările atestă că leadershipul şi managementul, în practica de zi cu zi, se percep ca arii de competenţă distincte, dar relaţionate. Caraghios şi paradoxal. Dar health managers trebuie să devină «managers that lead» (Galer et al. 2005) (manageri care conduc – n.red.)”, a conchis dr. Simona Melnic.

zilele_enayati_medical_city_3_simona


Medicul este o „veritabilă corporaţie”

Dan Minoiu, deputy managing – partner la Muşat & Asociaţii, a subliniat că „Noi vedem medicul ca o veritabilă corporaţie. De când a absolvit Facultatea de Medicină, el intră în interacţiuni cu diverse entităţi, intră în raporturi juridice, încheie contracte, începe să presteze servicii medicale, începe să livreze pentru pacienţi, începe să prelucreze date cu caracter personal.”

Medicul, fără să vrea, prin exercitarea profesiei sale, este nevoit să ţină cont de toate reglementările care sunt aplicabile, pe de o parte, sectorului de activitate în care activează şi, pe de altă parte, care sunt aplicabile profesiei medicale şi acestea pot rezulta atât din legi, cât şi din coduri şi norme elaborate de organele profesiei, a precizat acesta.

„Volumul de informaţie este impresionant. Şi nu putem crede că o persoană poate să acumuleze în fiecare zi toate informaţiile care apar în Monitorul Oficial. Cu toate acestea, e bine să ai un reflex de a cere consultanţă, de a cere ajutor în domeniul în care nu te pricepi sau în domenii care ştii că îţi sunt aplicabile. (...) Şi să te duci la casele de avocaţi sau la consultanţi care deja sunt obişnuiţi cu cele mai frecvente probleme, subiecte, şi ei te pot ajuta să navighezi prin hăţişul legislativ”, ne-a declarat Dan Minoiu de la Muşat & Asociaţii.

zilele_enayati_medical_city_5_minoiu

La finalul workshopului de etică în medicină, Marius Opriş (managing partner la Ascendis) a făcut împreună cu cei prezenţi în sala de conferinţe un exerciţiu de grup deosebit de interesant.


„Să nu ne fie frică de concurenţă”

În încheiere, nu puteam să nu amintesc de declaraţia pe care ne-a dat-o dr. Wargha Enayati: „Am lucrat întotdeauna cu ideea de colaborare între medici, între concurenţi. Am vrut să vedem unde sunt părţile mai slabe, unde sunt părţile mai puternice (în sistemele private de sănătate – n.red.) şi unde putem să ne completăm reciproc. Să nu ne fie frică de concurenţă şi să ne bucurăm de colaborare!”

 

Florentina Ionescu