Care sunt motivele pentru care ai ales să lucrezi în piaţa farmaceutică?

Dintotdeaua, ceea ce mi-a mângâiat sufletul cel mai mult a fost interacţiunea cu oamenii, poate de aceea cele două materii preferate la şcoală au fost Biologia şi Chimia. Practic, de aici începe povestea. Am urmat un liceu cu profil bio-chimie, în Ploieşti, iar în momentul în care mi-am ales facultatea, am luat în calcul Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila“ şi Facultatea de Psihologie, ambele din Bucureşti. Deşi sistemul medical nu diferea cu mult faţă de cel actual, am ales Medicina. Îmi amintesc perfect cum tata încerca să mă încurajeze şi-mi spunea mereu că, până îmi voi finaliza eu studiile, se vor mai schimba lucrurile. A avut dreptate… s-au mai schimbat, dar din păcate nu în bine.

Am început să lucrez încă din facultate, primele job-uri au fost acelea pe perioada vacanţelor, de promoter pentru diverse brand-uri. Ulterior, m-am angajat ca „beauty adviser“ în cadrul unei companii de distribuţie de cosmetică şi parfumerie de lux. În momentul în care am terminat facultatea, aici am avut şansa să fiu promovată pe un post de marketing, a fost primul meu job de Product Manager. În felul acesta am realizat mult mai bine ce înseamnă marketing de fapt. Îmi descoperisem o mare pasiune. Aveam foarte multe de învăţat, dar îmi plăcea tot ceea ce făceam. A fost momentul care m-a determinat să urmez un master în markerting în cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti. Timpul trecea şi, deşi făceam ceea ce-mi plăcea, simţeam că totuşi îmi lipseşte ceva. Terminasem şase ani de facultate şi aveam impresia că nu valorific acest timp investit. Aşa a apărut ideea de a le îmbina. Nu a trecut foarte mult timp, şi am făcut schimbarea. Lucrez în piaţa farmaceutică de opt ani, iar din martie 2011 sunt Product Manager în cadrul companiei Terapia.

Cine este în ziua de azi Terapia?

Terapia pentru mine este compania care mă reprezintă, locul în care mă regăsesc cel mai mult.

În România, Terapia – o companie SUN PHARMA – este lider în piaţa de medicamente generice şi produse OTC şi ocupă cea de a şasea poziţie în topul companiilor active pe piaţa farmaceutică locală, conform datelor Cegedim.

Terapia este cel mai longeviv brand existent în industria farmaceutică locală. Înfiinţată în 1921, Terapia are un nume de marcă puternic şi a înregistrat constant creşteri şi profitabilitate. Entitatea operează sub denumirea comercială Terapia – o companie SUN PHARMA, din luna martie 2015, moment în care SUN PHARMA a anunţat finalizarea procesului de asociere formală cu Ranbaxy, devenind astfel a cincea cea mai mare companie de medicamente generice şi produse specializate din lume şi prima companie farmaceutică din India, cu o prezenţă globală în 65 de pieţe şi cu produse comercializate în peste 150 de ţări.

Ce presupune activitatea unui product manager?

Pentru a înţelege cât mai bine ce înseamnă job-ul de manager de produs, pot să vă spun că relaţia dintre el şi produs este o relaţie ca între mamă şi fiu/fiică. Ca orice job de mamă, presupune foarte multă energie, implicare, devotament, răbdare. Produsul este ca şi copilul tău, cum îl vei creşte aşa îl vei avea, eşti responsabil de imaginea lui pe stradă, în faţa celorlalţi.

Managerul de produs se ocupă de zona de cercetare, creaţie, dezvoltare, implementare şi lansare a produselor. Eşti responsabil de cota de piaţă a produselor aflate în portofoliul pe care îl gestionezi, de profitul şi pierderile pe toate liniile de produse administrate şi, în acelaşi timp, întreprinzi acţiuni de management strategic/ viziune strategică prin realizarea planului de marketing, a business planului pe termen scurt, mediu şi lung.

Trebuie să existe în permanenţă comunicare cu echipa de promo şi echipa de sales, căci de multe ori socoteala de la birou nu se potriveşte cu cea din cabinetul medicului sau din farmacie. În felul acesta, în planurile gândite de tine vor exista excepţii şi adaptări. Pe lângă toate cele menţionate se adaugă task-urile administrative, precum: gestionarea bugetului, contactul cu furnizorii, cu agenţia de creaţie şi analizarea KPI-ilor.

Pentru un om de marketing, este vital să interacţioneze cât mai mult cu publicul căruia i se adresează, dar şi cu echipele din teren. De fapt, primul meu public este reprezentat de colegii mei din echipele de promo şi sales, pe ei trebuie să-i conving şi să cumpere strategia pe care o propun. Dacă reuşesc să îi fac să creadă în mesajul meu, atunci modalitatea în care se va transmite informaţia la medic/ farmacist va fi „mai persuasivă“. Aşa cum ştim, succesul este garantat de repetarea procesului de cumpărare, nu este suficient să-i faci să-ţi cumpere proiectele o singură dată, trebuie să o faci de fiecare dată când este nevoie, iar asta presupune responsabilitate şi încredere. Atâta timp cât demonstrezi acest lucru, restul vine de la sine.

Ce afecţiuni medicale au ţintit, în ultimii ani, produsele din portofoliul promovat de tine?

Aici am tras lozul câştigător, am o mare responsabilitate… mă ocup de portofoliul inimii.

Produsele din portofoliul meu sunt produse de tip RX, iar ca arie terapeutică, majoritatea ţintesc zona cardio. Sunt produse destinate tratamentului hipertensiunii arteriale. Aşa cum ştim, prevalenţa acestei boli în România este crescută, aproximativ 40% dintre români suferă de hipertensiune arterială şi, din păcate, doar 59,1% din pacienţii cu hipertensiune urmează un tratament antihipertensiv, iar rata de control al acesteia este de 25%, conform datelor studiului SEPHAR II. De asemenea, am în portofoliu produse indicate în tratamentul pacienţilor cu boală arterială periferică, dislipidemie, insuficienţă cardiacă, alte patologii importante cu care se confruntă ţara noastră.

În cadrul companiei Terapia am avut ocazia să mă ocup de produse orginale, a căror strategie de promovare este diferită faţă de strategia unui produs generic. Unul dintre produsele originale este Tavanic, un antibiotic, o fluorochinolonă modernă indicată unei vaste patologii infecţioase (infecţii de tract urinar, de tract respirator, infecţii din sfera ORL şi infecţii ale pielii şi ţesuturilor moi). Cel de-al doilea produs original din portofoliul meu este Luivac, un imunomodulator oral indicat infecţiilor de tract respirator recurente.

Care este proiectul cel mai drag ţie dezvoltat în cadrul companiei în care lucrezi?

Cel mai de suflet proiect al meu este reprezentat de intrarea în portofoliu a produsului Luivac… a fost dragoste la prima vedere. Nu întâmplător numele lui şi numele meu încep cu aceleaşi trei litere – LUI…, ba mai mult, unul dintre studiile sale de referinţă se numeşte LUISUISSE. Colegii mei chiar îmi spun că acest produs parcă a fost creat pentru mine. Nu este deloc un produs uşor, dar pe cât de misterios pare, pe atât de frumos devine. Tot ce lucrez, începând de la lansarea lui, este din suflet, iar cea mai mare bucurie pe care o am este faptul că în prezent se bate pentru poziţia de market leader în număr de pacienţi pe piaţa de vaccinoide orale, conform datelor Cegedim.

Cum ai descrie o zi obişnuită la locul de muncă?

Fiecărei zile îi sunt alocate task-urile specifice. Prioritizarea lor şi planificarea activităţilor reprezintă o necesitate pentru un manager de produs… Ahh! M-ai întrebat de o zi obişnuită? Nu-mi amintesc de o astfel de zi în activitatea mea. Pentru a putea vorbi de o zi obişnuită, asta ar trebui să se întâmple în mod regulat, să se repete în mod frecvent. Nu există o zi obişnuită. Fiecare zi este altfel, fiecare zi are provocările ei, niciodată nu ai timp să intri în rutină. Poate că şi acest aspect contribuie la frumuseţea job-ului meu – eşti mereu ON. Mi se întâmplă frecvent să am un „to do list“ pentru ziua respectivă şi să-mi apară cu totul alte task-uri, cam ăsta este ritmul. Ca Product Manager, în opinia mea trebuie să fii o persoană foarte bine organizată, să rămâi focalizat pe ce este prioritar şi urgent.

Ce te motivează cel mai mult la job-ul tău?

Întotdeauna, indiferent de ceea ce fac, mă motivează oamenii. Profesionalismul, implicarea, entuziasmul, originalitatea, optimismul şi atitudinea de învingător, toate acestea se regăsesc în oamenii care mă motivează. Nu ai cum să fii demotivat în faţa unor astfel de persoane.

Consider că cea mai de preţ resursă a unei companii este resursa umană. Poţi să ai în portofoliu cele mai bune produse sau servicii, să dezvolţi cele mai bune strategii, dar, dacă nu ai oamenii potriviţi, succesul nu este garantat.

Există timp liber pentru un product manager?

În ceea ce mă priveşte, chiar cred că este vorba doar de o alegere personală. Bineînţeles că există timp liber pentru fiecare dintre noi. Întrebarea care se pune este: „Ce alegi să faci cu el?“

Am înţeles acest aspect abia după ce a venit pe lume băieţelul meu. Astfel, mi-am dat seama că gravitam în jurul unui singur pol. Prezenţa lui Patrick reprezintă, de fapt, apariţia celui de-al doilea pol şi, odată cu el, echilibrul. Acum îmi împart mintea, sufletul şi energia între cei doi poli.

În momentul de faţă, peste 80% din timpul meu liber îl dedic familiei. În rest, îmi place să fac sport, de orice fel: fitness, X-body, să joc baschet etc. Consider că familia este acel element vital care te încarcă cu energie pozitivă, care te mobilizează şi te motivează pentru un nou răsărit de soare. Important este să păstrezi un echilibru între job şi timpul liber alocat familiei. Dezechilibrul dintre cele două se poate demonstra a fi neproductiv pe termen lung, cu riscul de a provoca o scădere a randamentului profesional. Nu te poţi focaliza pe performanţă, dacă nu eşti echilibrat emoţional.

Ce aptitudini consideri că ar trebui să deţină un aspirant la un astfel de job?

Din perspectiva mea, sunt două categorii. Într-o categorie intră aptitudinile care îţi asigură succesul indiferent de poziţia pe care o ocupi sau de domeniul în care activezi – şi aici aş menţiona: profesionalism, motivare, ambiţie, proactivitate, simţul umorului –, iar cea de-a doua categorie este cea în care ar intra acele aptitudini specifice job-ului de Product Manager, şi aş puncta: o minte deschisă, creativă, gândire analitică, viziune, comunicare persuasivă, extraversiune, aptitudini de leadership şi să fie un foarte bun „vânzător“, să-şi poată vinde în interior ideile sale.

 Dacă ar fi să dai timpul înapoi, ai alege să faci acelaşi lucru?

Sunt foarte puţini oameni care fac în viaţă ceea ce vor sau ceea ce le place. Eu mă declar un om norocos din acest punct de vedere. Niciodată nu am regretat nimic din ceea ce am făcut. Consider că suntem rezultatul alegerilor noastre. Răspunsul meu este ferm DA, aş alege să fac acelaşi lucru.

 Ai un citat preferat? Care este acesta?

De-a lungul timpului, prin natura job-ului meu, am cunoscut sute de oameni frumoşi. Fiecare dintre ei mi-a lăsat în suflet un citat, iar hârtia consider că este un suport mult prea sărac pentru a rezuma astfel de oameni.

Dacă aş fi nevoită să mă opresc la un singur citat, primul care îmi vine în minte acum este: „Lumea face loc persoanei care ştie exact unde merge“ (Ralph Waldo Emerson).

 Cum ai defini în trei cuvinte compania în care lucrezi?

Profesionalism, atitudine, performanţă.

 

Interviu realizat
de Eugenia Budurea